F
Hej alla!

Håller precis på att försöka bestämma oss för en täljstensugn, antingen Tulikivi eller Nunnauuni. Tilluftrör är förberett i plattan.

Förutsättningar; Nybyggt hus med golvvärme på bv och radiatorer på öv. 111kvm boa + bv och 58kvm boa på öv. Vi har fri tillgång till ved. Vi kommer att ha en IVT 490 frånluftsvärmepump.

Velar lite mellan följande;
Tulikivi 1450/2. Vikt 1360kg. Pris 47500
länk: http://www.tulikivi.com/www/tltuote.nsf/SE2/TU1450_2?OpenDocument&id=Classico

Tulikivi 2200/4. Vikt 1770kg. Pris 55900
länk: http://www.kamincenter.se/kampanj/TU2200.jpg

Nunnauuni Kajsa 6. Vikt 1490kg. Pris 54000.
länk: http://www.nunnauuni.com/svenska/produkter/tuote.html?id=529&kategoria=Takat

Nunnauuni Wilma 6. Vikt 2400kg. Pris 71000.
länk: http://www.nunnauuni.com/svenska/produkter/tuote.html?id=508&kategoria=Takat#

Alla priser exkl skorsten men inkl montering.

Hur stor är eg. vinsten på en ugn på 2.4ton jämfört med 1.3? Visst, det är en bättre värmelagringskapacitet iom den större massan men om man eldar varje kväll spelar det eg. någon större roll? Det är ändå en diff på 23500kr från billigaste till dyraste ugnen. Det känns som man får stoppa in många klabbar tills man tjänar in dom sköna slantarna ;)

eg kanske lite sent om ni väl bestämt er för någon av ovan men

i er sits med gratis ved så :
funderat på någon form av vattenmantlad spis?
vatten lagrar värme långt bättre än ngt annat

vid gratis ved så är
panna + ack + FTX ett mycket svårslaget alternativ
vill man sen slippa elda för vv sommartid så lägg till en solfångare för varmvatten och ni kan bara ;D när folk pratar om framtida elpriser

men det var ej svar på strängen, sorry

2400kg....

Har ni någonstans att ställa den tunga kaminen? Ett vanligt bjälklag klarar inte den tyngden.

Vi valde också mellan alternativen panna + ftx eller täljstensugn och fvlp. Vi har bestämt oss för det senare pga
-Vi vill ha en eldstad i vardagsrummet.
-Alla som har en täljstensugn verkar vara supernöjda

Vi väljer nog tulikivi 2200/4 (många kg för pengarna) eller tulikivi melica di base (snygg). Ska beställa en av dessa nu i veckan.

Flvp kan hända att det blir comfortzone istället för ivt.

cat_stevens skrev:
Vi valde också mellan alternativen panna + ftx eller täljstensugn och fvlp. Vi har bestämt oss för det senare pga
-Vi vill ha en eldstad i vardagsrummet.
-Alla som har en täljstensugn verkar vara supernöjda
Hur bra är vattenmantlade braskaminer med rejäl tankvolym? Jag funderar på om "kakelugnspannan" ihop med ett tungt värmelagrande golv med golvvärme och ftx kan vara ett bra och mysigt system.

F
Johan Gunverth skrev:
2400kg....

Har ni någonstans att ställa den tunga kaminen? Ett vanligt bjälklag klarar inte den tyngden.

Jajamen, det är extra armerat i plattan.

lite till utanför ? urspr sträng

om man tänker sig kombinationen en vp som gör varmvatten och någon form av braskamin så bör man ju ta sig en funderare på hur utnyttja de individuella fördelarna/nackdelarna så att man får ihop något bra

täljsten (materialet) överreklameras, det har ja ett visst högre cp (som jag ej har i skallen nu) än tex gråsten men cp är fortfarande långt under vattnets 4,18 kJ/kgC. Alltså vatten eller en massa kilon och strunt samma vilket material om man måste välja vikt för att lagra kWh.

och väljer man vatten(ack så klarar man sig med kanske 5-700 kg) och så låter man naturen fixa hett vatten för vvberedaren och värmepumpen det lite kallare och på köpet så höjer man vp:ns värmefaktor till kanske det dubbla (alltså man får den att ge nånting i stil med vad som reklamen/försäljarna brukar skylta med)

F
Är det någon här som har erfarenhet av ugnarna som nämns i tråden? Avsvalningstider m.m.

mvh

Fredrik o sara:
Jodå, jag har en 1450/2. Tyvärr har jag inte hunnit elda i någon större utsträckning ( ej inflyttad ) men de jag pratat med som har en sådan (kunder... ej försäljare) eldade varje kväll, då var ugnen fortfarande ljummen.

Bilder på min installation finns under
www.westwaters.se/alelundsv

F
Poxeman skrev:
Fredrik o sara:
Jodå, jag har en 1450/2. Tyvärr har jag inte hunnit elda i någon större utsträckning ( ej inflyttad ) men de jag pratat med som har en sådan (kunder... ej försäljare) eldade varje kväll, då var ugnen fortfarande ljummen.

Bilder på min installation finns under
www.westwaters.se/alelundsv
När var den ljummen? En timme efter eller 12h efter? ;)
Har varit inne på din sida tidigare och beundrat ugnen. Tummen upp för den läckra murstocken!

Har en 2200/1 som är 2130 kg.

Beroende på hur intensivt vi eldar så är den ljummen minst 12 timmar efteråt. Eldar vi regelbundet en gång per dag så är den fesljummen upp till 24 timmar.

Berit

Fredrik o Sara:
Tack! Är förbannat nöjd själv :D

Ugnen var ljummen 24 timmar efter eldning, alltså när man tänder nästa brasa.

F
Strålande!

Vi har nästan beställt en 2200/4. Håller på och diskuterar priset as we speak.

Ser fram emot en riktigt smällkall vinter!  ;D

Uppdatering: Nu är ugnen beställd. 66'000 hamnade vi på och fick med 2kvm täljstensplattor till golvet.

Hej
Vi har installerat en Nunna Uuni Sandra (hörnmodell) och är supernöjda ;D ;D
Den är otroligt lätt att tända i.
Eldar jag en vanlig "vedhämtare" på eftrmiddagen/kvällen så blir ugnen väldigt varm.
Morgonen efter är den fortfarande lite varmare än ljummen.
Tänder man då en brasa till går den snabbt upp i värme.
Utöver allt detta är ju en täljstens ugn otroligt snygg att se på.
Vår har även lite skrovliga stenar.
Att det blev en Nunna berodde helt på att det var mässa med mässrabatt. Sedan säger sig Nunna ha äldre sten och därmed högre kvalitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.