7 552 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Tåligt prisvärt golv - Vinyl? Laminat? Linoleum? Kork?
Ingen aning vad det var för plastgolv i mitt barndomshem byggt sent 50-tal men plastmattorna kom senare då det i vardagsrum/hall låg fiskbensparkett under vilket inte var ett normalt undergolv. När man flyttade in ville man ha lättstädat och underhållsfritt och lade därför plastgolv i alla rum. Golvet i köket var riktigt fult (mönstret) men golven i övriga rum var faktiskt fina tycker jag idag. Tänker dock mycket på miljö och hälsa så dras mer åt naturliga golv som linoleum även om jag frestas av hur tåligt plastgolv sägs vara (och jag upplevde det även själv under uppväxten).yonna skrev:
Vill bara inflika att det gamla, oh så omoderna !!! korkoplastgolv i köket i mitt förra hus. Det fanns när jag flyttade in och var kvar när jag sålde 24 år senare. Trots valpmissöden och mina stora jyckar var det varmt och behagligt att gå på var det fortfarande snyggt. Dessutom såg det ut som ett GOLV. Förstår inte varför det idag anses anskrämligt ... (arkitekten sa no no no när jag byggde nytt 😂).
Tydligen finns Marmoleum med "Topshield pro" ytskikt som ska göra golvet vattentåligt även under lång exponering och utan behov av svetsning. Fortfarande plastfri och utan kemikalier. Låter för bra för att vara sant.
https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/marmoleum/topshield-pro/pggsa3
https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/marmoleum/topshield-pro/pggsa3
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Ja, det va en extremt ovanligt ful skarvning dom gjort i lägenheten där.
Normalt kompetent mattläggare gör det där rakt och konsekvent. Brukar vara en jämn 3-4mm linje i samma färg som golvet.
Klickgolv har ju sina skarvar oavsett hur det läggs, dom är lite känsliga.
Normalt kompetent mattläggare gör det där rakt och konsekvent. Brukar vara en jämn 3-4mm linje i samma färg som golvet.
Klickgolv har ju sina skarvar oavsett hur det läggs, dom är lite känsliga.
Använde casco golvfog från Sika och det är mjukgörare i den så den förstör färgen efter en tid o färgen missfärgas o lossnar samt blir klibbig. Sika bryr sig inte att golvet är förstört. Superdåligt bemötande. De bara säljer o står inte för något och de på Bauhaus bara säljer o vet inget om produkten. Köper aldrig ngt från dem.Ekonomista skrev:Kan ev. bli ett husköp där det behöver läggas nya golv i hela huset p.g.a. heltäckningsmattor (inget riktigt golv under). Alltså entré/hall, alla sovrum och vardagsrum (köket har äldre plastmatta som byts senare i samband med köksrenovering).
Vill inte ha nått dyrt trägolv då jag ogillar springor och att golvet behöver röra på sig. Dessutom verkar trä inte bäst för t.ex. fukt och golvet ska tåla både småbarn och hundar/valpar. Så tåligt, enkelt att städa och underhålla samt skönt att gå på även utan golvvärme. Mindre halt golv för fyrbenta vänner. Sen hade jag ju helst velat ha något miljövänligt och hälsosamt.
När jag söker efter lämpligt golv får jag ofta fram vinylgolv. Har själv vuxit upp med plastgolv och gillar verkligen hur enkelt det är att städa. Finns finare och fulare golv. Däremot känns det fel utifrån miljö. Hur är det miljö/hälsa? Finns det andra nackdelar? Vad är enklast att lägga, klickgolv eller matta?
Laminatgolv nämns också som ett lämpligt golv men ska inte vara lika tåligt som vinylgolv. Vad är fördelarna med laminatgolv jämfört med vinylgolv? Bättre för miljön?
Linoleum- och korkgolv verkar bättre ut miljöperspektiv och verkar finnas både som matta och klicksystem. Dock verkar de inte lika tåliga? Sen verkar det som att det finns ett tunt vinyllager på i varje fall korkgolv så plastfria är de ju inte?
Har jag missat nått golv får ni gärna nämna det. Har även funderat på härdat trägolv men det är väl ingen större skillnad mot vanligt trägolv/parkett? Det behöver röra sig/springor, tål inte fukt jättebra och är dyrt? Hur är keramisk träkomposit?
Använde casco golvfog från Sika och det är mjukgörare i den så den förstör färgen efter en tid o färgen missfärgas o lossnar samt blir klibbig. Sika bryr sig inte att golvet är förstört. Superdåligt bemötande. De bara säljer o står inte för något och de på Bauhaus bara säljer o vet inget om produkten. Köper aldrig ngt från dem.yonna skrev:
Linoleum ska ha fina, tunna, snygga, hållbara och svetsade skarvar (lika som för plastmatta) och ska utföras av golvläggare 'som kan'.
I övrigt håller jag med TS om att det inte är kul med plast men jag skulle ändå övervägt det billigare alternativet om jag planerar hålla stora hundar framöver.
I sovrummen skulle jag lägga in trägolv - med tanke på att jycken/jyckarna inte tillbringar (så mycket) tid där.
I gemensamma utrymmen plastmatta med tanke på framtida försäljning av fastigheten.Trägolv är mer attraktivt och då kan det vara ekonomiskt lönsamt att byta golv innan försäljningen - naturligtvis beroende på var fastigheten finns.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Bauhaus är ett ställe där köparen vet mer än personalen. Personalen är bara till för att fylla på hyllrna.O Ove de Vino skrev:Använde casco golvfog från Sika och det är mjukgörare i den så den förstör färgen efter en tid o färgen missfärgas o lossnar samt blir klibbig. Sika bryr sig inte att golvet är förstört. Superdåligt bemötande. De bara säljer o står inte för något och de på Bauhaus bara säljer o vet inget om produkten. Köper aldrig ngt från dem.
Vill man ha kunnig personal får man gå till ett mattvaruhus/färgaffär
Eller så köper man Forbo fog till Forbo golv
När vi renoverade köket för två år sedan ville jag ha ett så tåligt golv som möjligt utan att behöva lägga klinker. Efter att ha beskrivit förutsättningarna (kök, småbarn, hund etc) så föreslog målar- och våtrumsfirman vi anlitat tidigare ett vinylgolv från Coretec. Så här långt har vi bara ett par enstaka smårepor efter gruskorn som fastnat under stolsben men i övrigt är det som nytt. Det var inte särskilt billigt, ca 700 kr/kvm, men grymt hållbart.
https://www.coretec.nu/
https://www.coretec.nu/
Klicka här för att svara