F
Börjar bli klar med en lösvirkesbyggt mindre förrådsbod (friggebod). Boden är isolerad men vet ej om den kommer stå uppvärmd. På golvet har jag nu 22 mm golvspån. Jag har inga krav på utseende men antar att golvspånet inte kommer att må bra av att man går in med blöta leriga skor. Söker därför en enkel lösning på golvbeläggning. Vad tror ni om att lägga oljehärdad board ("masonite") på golvet? Fuktmotstånd? Halkrisk? Lösning på skarvar?
Eller är det plastmatta man bör ha? Eller något annat?

Trasmattor :)

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Har använt Bergos golvplattor både i förråd och på en balkong. Stabila och hållbara. Finns både släta plattor och de med ett slitsmönster. Dessa är bra då mindre smuts faller ner i hålen, golvet ser rent ut, men kan sedan dammsugas.

https://www.bergoflooring.com/sv/produkter/

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Börjar bli klar med en lösvirkesbyggt mindre förrådsbod (friggebod). Boden är isolerad men vet ej om den kommer stå uppvärmd. På golvet har jag nu 22 mm golvspån. Jag har inga krav på utseende men antar att golvspånet inte kommer att må bra av att man går in med blöta leriga skor. Söker därför en enkel lösning på golvbeläggning. Vad tror ni om att lägga oljehärdad board ("masonite") på golvet? Fuktmotstånd? Halkrisk? Lösning på skarvar?
Eller är det plastmatta man bör ha? Eller något annat?
Jag har själv målat direkt på golvspån med 2-komponents golvfärg. Det har fungerat bra i flera år nu.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Vet inte om det är rätt men jag la in en plastmatta i förrådet jag byggde.

Köpte nån relativt billig i rätt bredd som jag la med 80mm uppvik mot väggen.
Har iofs råspont som golv men borde inte spela någon roll.
Håller frostfritt för att kunna ha frostkänsliga saker där inne.

Funkat fint nu i 3 år och är enkelt att hålla rent.
Verkar hålla bra trots att man springer in med leriga skor och släpar runt saker på det.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
Tomture61
Röstar också för plastmatta , får dock ej finnas fuktspärr under golvspån / trägolvet .

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
Jag har börjat leta lämplig plastmatta. Får se vad jag hittar. På Hornbach skrev de uttryckligen att plastmattorna inte lämpade sig för ouppvärmda förråd. Är inte så orolig för det.

Tomture61
F Frågan skrev:
Jag har börjat leta lämplig plastmatta. Får se vad jag hittar. På Hornbach skrev de uttryckligen att plastmattorna inte lämpade sig för ouppvärmda förråd. Är inte så orolig för det.
Hornbach har nog väldigt rätt ang vinyl / plastmatta .
Tänkte inte så långt ang att du ej ska värma friggan .
Det är värmen i en byggnad som motar luftfuktigheten från utsidan .
Iom. att du även har isolerat så kan du även ibland få kallare invändigt än det är på utsidan .
Detta när temp skiljer sig mycket över dygnet .
Kall luft kan inte innehålla lika mycket fukt som varm , så när varmare luft från utsidan kommer in i friggan så kommer fukten att fällas ut på fasta ting .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.