4 236 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Takuttag slutat att fungera
Vissa ”gamla” spänningsprovare som tex, https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/testpennor/spanningsprovare-405061/ kan göra att JFBn löser ut, men har nog typ aldrig fått någon JFB att lösa ut med en multimeter.pacman42 skrev:
Edit: korrigerat meningsbyggnadsfel.
Redigerat:
Du kan inte lösa jordfelsbrytare med en digital multimeter med hög ingångsimpedans, vem har sagt detta?Demmpa skrev:
Har du analog visare kanske?
Den där kan du slänga, klarar bara 380 V och sprängs därmed om du försöker mäta i en vanligt svenskt eluttag, 12 månaders garanti och hur är det med av säkrade mäts laddar?
Det är lite häftigt. Det måste ju vara byggt som en feature. Finns väl knappt en lysdiod som inte lyser absolut tillräckligt starkt vid 20mA. Och då ska man ju även dra ner spänningen till några volt, så det blir något trix. Antingen motstånd = mycket värme (men det blir det ju hursomhelst ifall man vill bränna bort 30mA, närmare bestämt 0.03 * 230 = 7W, en icke oansenlig energi. Du borde verkligen känna hur varm den spänningsprovaren blir efter en minut.E etompau skrev:
Man kan ju även dra ner strömmen genom en kondensator, då blir det ingen värme (att tala om) utan det är fasvridningen som fixar det. En våldsamt låg effektfaktor.
Men jag tror inte en JFB löser på 30mA skenbar effekt, det är nog aktiv effekt som gäller.
Så jag kan inte se annat är att den spänningsprovaren är konstruerad för att dra väldigt mycket mätström, och att man tillåter den bli varm (ty det är vare sig en billig konstruktion eller kan råka bli så bara för att man inte tänkt till).
Om du läser inlägget jag citerade så ser du vem som säger att multimeter löser JFB.E El-Löken66 skrev:Du kan inte lösa jordfelsbrytare med en digital multimeter med hög ingångsimpedans, vem har sagt detta?
Har du analog visare kanske?
Den där kan du slänga, klarar bara 380 V och sprängs därmed om du försöker mäta i en vanligt svenskt eluttag, 12 månaders garanti och hur är det med av säkrade mäts laddar?
pacman42 skrev:
Mina föräldrar har/haft en liknande spänningsprovare som den jag länkade till, den kunde lösa ut JFBn, den visade upp till 380V, men har för mig att den var/är klassad för betydligt högre spänning.
Jag tog bara och letade fram en liknande spänningsprovare, nej jag har ingen sådan.
Du måste skilja på spänningsprovare och multimeter.Demmpa skrev:
Om du läser inlägget jag citerade så ser du vem som säger att multimeter löser JFB.
Mina föräldrar har/haft en liknande spänningsprovare som den jag länkade till, den kunde lösa ut JFBn, den visade upp till 380V, men har för mig att den var/är klassad för betydligt högre spänning.
Jag tog bara och letade fram en liknande spänningsprovare, nej jag har ingen sådan.
I detta forum använder man spänningsprovare för att skydda sig, i svenska eleltronikforumet använder man multimeter för att mäta sex Volt och motstånd.
Alla mina spänningsprovare löser ut jordfelsbrytaren. Av mina två multimetrar så löser den ena ut jordfelsbrytaren. Den nyare löser inte ut jordfelsbrytaren.
Det man skall ha hemma är en bra spänningsprovare. Precis som @El-Löken66 skriver så skall man inte använda multimetrar till detta.
Det man skall ha hemma är en bra spänningsprovare. Precis som @El-Löken66 skriver så skall man inte använda multimetrar till detta.
Ja, jag skiljer på spänningsprovare och multimeter.E El-Löken66 skrev:
Det var INTE jag som var först att skriva spänningsprovare och multimeter i samma mening.
Återigen, du får nog läsa vad jag citerar och skriver.
Det beror oftast på att de gamla provarna med LED-stapel har som väsentlig del i konstruktionen ett PTC-motstånd som värms upp snabbt och begränsar strömmen. Det tillåter då på ett enkelt sätt det stora inspänningsområdet tex 6-400 V och typiskt om man kopplar in dem kalla är rejäl ljusstyrka första 1-2 sekunderna. Det ger effekten att om man mäter mot nolla några sekunder först går det sen att mäta mot jord utan att ev JFB löser. De mer kvalitativa av de årsmodellerna hade även ED (einschaltdauer) angivet tex 30 eller 60 sekunder för att inte bli för varma.Mikael_L skrev:
Det är lite häftigt. Det måste ju vara byggt som en feature. Finns väl knappt en lysdiod som inte lyser absolut tillräckligt starkt vid 20mA. Och då ska man ju även dra ner spänningen till några volt, så det blir något trix. Antingen motstånd = mycket värme (men det blir det ju hursomhelst ifall man vill bränna bort 30mA, närmare bestämt 0.03 * 230 = 7W, en icke oansenlig energi. Du borde verkligen känna hur varm den spänningsprovaren blir efter en minut.
Man kan ju även dra ner strömmen genom en kondensator, då blir det ingen värme (att tala om) utan det är fasvridningen som fixar det. En våldsamt låg effektfaktor.
Men jag tror inte en JFB löser på 30mA skenbar effekt, det är nog aktiv effekt som gäller.
Så jag kan inte se annat är att den spänningsprovaren är konstruerad för att dra väldigt mycket mätström, och att man tillåter den bli varm (ty det är vare sig en billig konstruktion eller kan råka bli så bara för att man inte tänkt till).
Typen finns ju kvar och med samma princip skillnaden är att senare tids normer för tvåpoliga spänningsprovare kräver max 3.5 mA av säkerhetsskäl om man kommer i kontakt en prob dvs JFB klarar sig. Och för att komma förbi det kravet krävs knapparna på provare som kan koppla in lägre impedans i kretsen.
Mikael_L skrev:
Jag har en drös med mätinstrument som mäter spänning på olika sätt. Flera multimetrar, ett par strömtänger med multimeterfunktion, några olika spänningsprovare och även ett par pennor typ phasen.
Inget enda av dessa kan lösa JFB vid mätning mot jord. Men mina fluke spänningsprovare har ett läge där jag pressar in 2 knappar så kopplas ett motstånd internt in (på ca 6 kohm tror jag) och då kan den lösa JFB.
Och detta läge, där den drar mer ström, anger fluke att man endast får använda några enstaka sekunder för annars överhettas instrumentet.
Vilka mätinstrumentet har du som löser JFB när du mäter gentemot jord?
Jag har en nyare sådan, men den kanske är trasig. Den fungerar dock bra så länge man mäter mot nollan. Jag har dock även en nyare och rätt dyr modell som jag fick när jag var elektriker. Har inte hittat igen den på nätet, men den är tio år gammal. Även den löser ut JFB. Den är dock lite lurig då den har ett batteri, men det behövs inte annat än när man använder den som summer. Kan ju dock vara fel på den också.GK100 skrev:
Det beror oftast på att de gamla provarna med LED-stapel har som väsentlig del i konstruktionen ett PTC-motstånd som värms upp snabbt och begränsar strömmen. Det tillåter då på ett enkelt sätt det stora inspänningsområdet tex 6-400 V och typiskt om man kopplar in dem kalla är rejäl ljusstyrka första 1-2 sekunderna. Det ger effekten att om man mäter mot nolla några sekunder först går det sen att mäta mot jord utan att ev JFB löser. De mer kvalitativa av de årsmodellerna hade även ED (einschaltdauer) angivet tex 30 eller 60 sekunder för att inte bli för varma.
Typen finns ju kvar och med samma princip skillnaden är att senare tids normer för tvåpoliga spänningsprovare kräver max 3.5 mA av säkerhetsskäl om man kommer i kontakt en prob dvs JFB klarar sig. Och för att komma förbi det kravet krävs knapparna på provare som kan koppla in lägre impedans i kretsen.
Jag fick dock lära mig att aldrig mäta mot jord pga dessa problemen med spänningsprovare.
Och som sagt var, jag har testat mina multimetrar också och den ena löser ut JFB. Den är dock av en äldre modell.
Ingen av mina fem instrument löser ut JFBn vid spänningsmätning mellan fas-jord:
Fluke 289 (multimeter)
Fluke 177 (multimeter)
Fluke 337 (strömtång/klämmultimeter)
2* Honeywell 2020 (system calibrator)
Har tidigare haft en Tillquist (DT-443?) multimeter, har för mig att inte heller den har löst ut någon JFB någon gång.
Fluke 289 (multimeter)
Fluke 177 (multimeter)
Har tidigare haft en Tillquist (DT-443?) multimeter, har för mig att inte heller den har löst ut någon JFB någon gång.
Intressant, jag har väl otur med mina.Demmpa skrev:
Ingen av mina fem instrument löser ut JFBn vid spänningsmätning mellan fas-jord:
Fluke 289 (multimeter)
Fluke 177 (multimeter)
Edit: Läge att köpa nya spänningsprovare kanske...
Edit2: Hittade denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/fas-jord-och-jfb.61091/#post-412913
Redigerat:
Och det har jag också "provat", och klarat mig ...GK100 skrev:
Om denna platsar under begreppet "mätinstrument" kan säkert debatteras men någon form av spänningsprovare får man nog i alla fall kalla den för. Den löser hur som helst JFB väldigt konsekvent, i alla fall ibland.Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder