5 694 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Takuttag, otillräckligt skalade kablar?
Hoppsan, nu fick jag lära mig en sak till - två nya saker på samma dag - var är högskoleprovet någonstans?useless skrev:
För en som jobbat med anläggningar med en kortslutningsström uppåt 1 MA och där strömkrafterna kunde bli ca 100 ton per meter ledare - vill jag minnas - låter det lite osäkert med att bara sticka in kardelerna och färdigt var det. Men jag tror på ditt ord.
Du ska använda rätt kabel typ, normalt FK/FQ skalle korrekt mått utan anvisningar och bara trycka in med enkelhet.B Boggi skrev:Hoppsan, nu fick jag lära mig en sak till - två nya saker på samma dag - var är högskoleprovet någonstans?
För en som jobbat med anläggningar med en kortslutningsström uppåt 1 MA och där strömkrafterna kunde bli ca 100 ton per meter ledare - vill jag minnas - låter det lite osäkert med att bara sticka in kardelerna och färdigt var det. Men jag tror på ditt ord.
Fjäder gör resten.
Nej, du pressar in och om du trycker för att släppa trycket från fjäder för att ta ut den. Om du trycker även när du för in har ingen betydelse. Det är som att trycka ner ett dörrhandtag för stänga en dörr.
Helt rätt, därför har jag många gånger försökt påpeka att ”Det ofta finns en missuppfattning att om man har kompetensen att leda och driva stora ”Megaprojekt” har man också kompetensen att leda och driva ”Mindre infrastrukturprojekt”, ”Microprojekt” eller små ”Nanoprojekt” – och inget kan vara mer fel”.E elmont skrev:
Varje projektstorlek kräver sina unika förmågor och har sina speciella utmaningar. Man måste ha praktisk erfarenhet från respektive projektstorlek – för att man professionellt och framgångsrikt skall kunna leda och driva ett totalåtagande för respektive projektstorlek.
Liten eftermiddagsuppdatering:
Har nu mätt med spänningsprovare: får 230 V mellan tändtråd och neutralledare.
Kablarna börjar nu se riktigt risiga ut i ändarna, kanske det som gör att de inte får kontakt trots att de har verkat fästs ordentligt? Förklara dock inte varför det gamla uttaget inte fungerade
Skulle behöva kapa kablarna för att få ordning på det men då skulle de bli i kortaste laget. Har ingen FK hemma och ej heller några ordentliga kopplingsklämmor tyvärr
Kablarna börjar nu se riktigt risiga ut i ändarna, kanske det som gör att de inte får kontakt trots att de har verkat fästs ordentligt? Förklara dock inte varför det gamla uttaget inte fungerade
Skulle behöva kapa kablarna för att få ordning på det men då skulle de bli i kortaste laget. Har ingen FK hemma och ej heller några ordentliga kopplingsklämmor tyvärr
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Enorm tur du har som inte fick en el chock och trillade av pinn-stolen.Skandiamannen skrev:
Liten eftermiddagsuppdatering:
Är du osäker så ta huvudsäkringarna. Nu har du olika alternativ.
Du kan ringa en vän.
Du kan införskaffa kopplingsklämmor Wago och lite FK och börja om.
Eller så gör du det omöjliga. Lägger de 7 kardelerna till rätta och trycker in, du kan släppa på fjädern i det fallet.
Eller klipper en centimeter, skalar fint och får det att räcka till ändå, fast det egentligen inte går.
Glapp i kontakten på lampan? Du skrev fungerade kort vid ett tillfälle.
Jo jag har nu ringt en elektriker ( har några andra smågrejor som behöver fixas också) som skulle komma nästa vecka, hoppas att jag kan vara med så jag får lära mig ngtE El-Löken66 skrev:Enorm tur du har som inte fick en el chock och trillade av pinn-stolen.
Är du osäker så ta huvudsäkringarna. Nu har du olika alternativ.
Du kan ringa en vän.
Du kan införskaffa kopplingsklämmor Wago och lite FK och börja om.
Eller så gör du det omöjliga. Lägger de 7 kardelerna till rätta och trycker in, du kan släppa på fjädern i det fallet.
Eller klipper en centimeter, skalar fint och får det att räcka till ändå, fast det egentligen inte går.
Nya uttaget trasigt då? Kolla hur det ser ut i hålen.