Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Hej, när jag slog på strömbrytaren ”klickade ” det till
Du tror inte att problemet sitter i strömbrytaren då? Sådana där "faspennor" kan luras rätt rejält och även om den indikerar spänning vid takuttaget kan man inte riktigt lita på det.

Du har ingen multimeter eller "riktig" spänningsprovare?

Jo jag har tänkt tanken själv, har en spänningsprovare men den går väl inte att mäta med på en isolerad kabel? Nolltråden kommer från en Torix-koppling och tändtråden går ju in via ett flexrör till strömbrytaren så vet inte hur jag ska applicera mina ”pinnar” på spänningsprovaren... / Glad amatör

vet inte hur jag ska applicera mina ”pinnar” på spänningsprovaren.
På de två tåtar som du ansluter till takuttaget. De som sticker ner ur takdosan i din andra bild antar jag.

Hej

Har du Torix, eller någon skarvplint/sockerbit, så skarva på trådarna (som är skalade) mot två nya trådar på varje. Tillfälligt så klart. Sätt en uttaget och koppla in en lampa du vet fungerar. Mät spänningen på mellan de andra två trådarna. Då kan du möta med last på.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På de två tåtar som du ansluter till takuttaget. De som sticker ner ur takdosan i din andra bild antar jag.
ok, mäta direkt på koppartrådarna då förstås?

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej

Har du Torix, eller någon skarvplint/sockerbit, så skarva på trådarna (som är skalade) mot två nya trådar på varje. Tillfälligt så klart. Sätt en uttaget och koppla in en lampa du vet fungerar. Mät spänningen på mellan de andra två trådarna. Då kan du möta med last på.
Tack! Bra idé, kan köpa några Wago och testa

E
Kolla ifall säkringen som sitter i dimmern har gått sönder i samband med att lampan exploderade.

E El-Löken66 skrev:
Kolla ifall säkringen som sitter i dimmern har gått sönder i samband med att lampan exploderade.
Det är ingen dimmer, glödlampan gick nog aldrig sönder

E El-Löken66 skrev:
Kolla ifall du ska läsa tråden innan du svarar. ;)

Hej, när jag slog på strömbrytaren ”klickade ” det till, upplevde det som när en glödlampa går ungefär. Bytte glödlampa utan effekt. Lossade sedan taklampan och provade i annat uttag, då fungerade den. Är ej Led, helt vanlig strömbrytare utan dimmer.

• Gilla
  • Haha
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
ok, mäta direkt på koppartrådarna då förstås?
Japp.

Mät först. Har du inte spänning där ligger felet innan takuttaget.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
E
Det är ingen dimmer, glödlampan gick nog aldrig sönder
Jaha, jag misstolkade ditt inlägg.

Men berätta nu allt från början till slut.

Hur länge har lamputtagen suttit där?
Hur länge har lamputtagen fungerat.
Vem har installerat detta, allt tyder på att TS varit där med en polygrip och vridit och slitit.

Likadant med strömställare.
När är denna från?
Hur länge har den suttit där?
Hur länge har det fungerat?

Och så Takarmaturen.
Vem och när har satt upp denna?
Hur länge har nuvarande ljuskällor suttit där och hur länge har dessa fungerat?

Det sitter ojordade uttag skriver du, fungerar dessa som vanligt?

E
useless useless skrev:
Kolla ifall du ska läsa tråden innan du svarar. ;)
Jaja, allt kan tolkas olika, TS skrev ungefär är ej strömställare, utan dimmer.

Men detta är redan utrett nu så låt oss inte fastna på dessa ovidkommande detaljer.

E El-Löken66 skrev:
Jaha, jag misstolkade ditt inlägg.

Men berätta nu allt från början till slut.

Hur länge har lamputtagen suttit där?
Hur länge har lamputtagen fungerat.
Vem har installerat detta, allt tyder på att TS varit där med en polygrip och vridit och slitit.

Likadant med strömställare.
När är denna från?
Hur länge har den suttit där?
Hur länge har det fungerat?

Och så Takarmaturen.
Vem och när har satt upp denna?
Hur länge har nuvarande ljuskällor suttit där och hur länge har dessa fungerat?

Det sitter ojordade uttag skriver du, fungerar dessa som vanligt?
Hej! Tack för visat intresse!

-Huset är från -76, ojordat uttag med centrumskruv, kanske original från när huset byggdes?

- Slutade fungera förra veckan när jag slog till strömbrytaren och ngt klickade typ och lampan slutade fungera

- Lampan som satt där är en helt vanlig taklampa med en glödlampa i. Har fungerat sedan vi flyttade in för ca 4 år sedan

-Bilden på uttaget jag bifogade är det nya uttaget jag köpt och där jag, mycket riktigt, klippt bort en bit plast, platsen för jordplinten som skulle suttit där om uttaget varit jordat. Detta gjorde jag för att uttaget skulle få plats i hålet i taket. Det tidigare uttaget har alltså inte jag installerat

-Strömbrytaren har jag inte gett mig på ännu

-Övriga uttag i rummet fungerar, sitter adventsljusstakar i dem som lyser som de ska

blackarrow blackarrow skrev:
Fastnade kablarna?
Tycker mig se en bild med måttsättningspilar:
[bild]
Aha tack, har nyss jobbat med några sådana takutlopp - och den där skallängdsmärkningen hade jag missat. Varje dag lär man sig något nytt - vilket per definition måste betyda att man fortfarande är bildbar :-).
BTW, finns det något praktiskt verktyg eller tips som man kan använda för att trycka in de gröna "tryckknapparna" med - är man inte kroppsbyggare - så kan det vara knepigt.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
B Boggi skrev:
BTW, finns det något praktiskt verktyg eller tips som man kan använda för att trycka in de gröna "tryckknapparna" med
Skruvmejsel? Normalt sett behöver man bara trycka där om man ska lossa kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.