Att bygglov skulle behövas. Dörren fanns tydligen redan, att lägga ttall på taket kräver enligt andra inlägg ovan inte bygglov, att vistas på taket kräver inget bygglov, så det enda kvarvarande är om det skulle kräva bygglov att montera fallskydd i form av räcke.

• Gilla
Gustav Bofors
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men är inte dörren då kopplad till att du också bygger en balkong, dvs ett räcke på taket? Om räcket inte är ok är inte heller dörren ok. En balkong utan räcke godkänns knappast
Nu är inte det här frågan om en bygglovsbefriad balkong. Men även sådana behöver uppfylla lagkraven (säkerhet vid användande mm), det är helt rätt.

Men grannen har bara lagt trall på befintligt tak, vilket sannolikt inte kräver bygglov.

Dörren (om den är ny) kräver troligen bygglov.

Kvar är räcket, kan vara bygglovspliktig men inte säkert.

Hur som helst så kommer grannen att kunna sitta på sitt tak/altan och sola sig vad TS än hittar på.

Grannen kan vara oavlönad livvakt åt TS då de badar, dom ser ju ännu bättre om räcket tas bort

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P PärLarsson skrev:
Givetvis har vi båda grannar pratat med granne som byggt terrassen då vi upptäckte att han började bära upp byggmaterial, vi informerade då att bygglov krävdes men det ignorerades helt.
Alla skriverier som ej innehåller fakta till ursprungliga frågorna undanbedes.
Vad menar du kräver bygglov och enligt vilken paragraf?

Men det är bra att ni informerade grannen om er tolkning.

A Autodidak1 skrev:
I lagen om bygglovsbefriade åtgärder har man kommit fram till att om det är ok att bygga en bygglovsbefriad balkong så bör också det finnas en möjlighet att gå ut till denna.

Om du vill titta noggrannare på var det finns så är det i förarbetena inför lagen.

Att vistas på garagetaket är helt fritt, ingen lag kan hindra mig från detta.

Det enda som kvarstår är räcket
Som jag förstått det så krävs även ett bygglov eventuellt för dörren. Bara för att en balkong är bygglovsbefriad så innebär det inte indirekt att du kan göra ingrepp bygglovsfritt för att ta dig ut på balkongen. Då blir det precis som med altandörr som jag nämnde ovan och det vet jag inte är OK.

Men det känns inte relevant nu då dörren till garsgetaket verkar varit där från början och jag ska inte vara surgubbe och PK mer! Jag känner att min del i denna tråden tar lidit mot sitt slut och att jag inte har mer att tillföra :D(y):crysmile:

J Jarlsgård skrev:
Som jag förstått det så krävs även ett bygglov eventuellt för dörren. Bara för att en balkong är bygglovsbefriad så innebär det inte indirekt att du kan göra ingrepp bygglovsfritt för att ta dig ut på balkongen. Då blir det precis som med altandörr som jag nämnde ovan och det vet jag inte är OK.

Men det känns inte relevant nu då dörren till garsgetaket verkar varit där från början och jag ska inte vara surgubbe och PK mer! Jag känner att min del i denna tråden tar lidit mot sitt slut och att jag inte har mer att tillföra :D(y):crysmile:
Det var det jag också syftade till redan tidigare. Dörren är normalt bygglovspliktig (inga problem att få) och den fanns redan innan

Bygglovsbefriad balkong är annat regelverk

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
PärLarsson skrev:
Behöver hjälp av juridisk kunnig person gällande saknat bygglov / svartbygge.
Min granne har byggt en takterrass uppe på sitt garage utan att först söka bygglov, han var medveten om att bygglov erfodras och att han inte sökt, ändå har han nu byggt.
Jag och en granne till känner oss uttittade och denna takterrass skymmer solen.
Fakta: höjd ca 4 meter.
Storlek 20-30 kvadratmeter.
Avstånd till tomtgräns 10-20cm åt ena grannen och 3,5 meter till mig.
På det ritningar som skickades in när huset byggdes om saknades altandörrar och ingen takterass var inritad.
Vi har anmält detta till Örebro kommun och de ska ta upp ärendet efter sommaren och när jag pratar med bygglovshandläggaren så säger de att detta är ett komplext ärende. Nu har grannen lagt ut huset till försäljning, se nedan länk.

[länk]

Någon som vet vad reglerna säger ? Har försökt att läsa plan och bygglagen men behöver hjälp.

Pär Larsson

P PärLarsson skrev:
Min granne har byggt en takterrass uppe på sitt garage utan att först söka bygglov, han var medveten om att bygglov erfodras och att han inte sökt, ändå har han nu byggt.
På det ritningar som skickades in när huset byggdes om saknades altandörrar och ingen takterass var inritad.
Vi har anmält detta till Örebro kommun och de ska ta upp ärendet efter sommaren och när jag pratar med bygglovshandläggaren så säger de att detta är ett komplext ärende. Nu har grannen lagt ut huset till försäljning, se nedan länk.

[länk]

Någon som vet vad reglerna säger ? Har försökt att läsa plan och bygglagen men behöver hjälp.

Pär Larsson
Jag tycker att altanen ser jättefin ut och jag hoppas att huset inte är sålt än, för där kan jag tänka mig att morgonfika och se ner på vad grannarna sysslar med, för nåt fuffens borde det väl vara om man ser det bättre från altanen ön från fönstret?

• Gilla
Gustav Bofors
  • Laddar…
S
Jag har haft ett liknande fall med en svartbyggande granne som byggde en veranda på mycket hög höjd, där jag till slut fick rätt. Han tvingades att riva !

Där fick jag bra hjälp från en jurist att leta fram två bra rättsfall. De är:

Mark- och Miljööverdomstolens dom MÖD P 7798-15

Det handlar om att "X får en så betydande olägenhet att den inte skäligen ska behöva tålas" (insyn genom att se/titta ner på dig)

Dessutom (något mindre träffsäkert kanske)

MÖD P 8356-14

Om vad som bedöms som bygglovspliktigt och inte

Titta på dessa och tveka inte att åberopa dem !

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H
P PärLarsson skrev:

[länk]

Pär Larsson
Varför bråka om en sån sak. Står grannarna dagarna i ända och tittar in till dig? Vore det inte bättre att prata med grannen om dina synpunkter? Grannen skulle kunna sätta ut krukor med höga växter utan att någon kunna säga något, plantera snabbväxande hög häck vid tomtgräns.

Redigerat:
S
H HEM2121 skrev:
Varför bråka om en sån sak. Står grannarna dagarna i ända och tittar in till dig? Vore det inte bättre att prata med grannen om dina synpunkter? Grannen skulle kunna sätta ut krukor med höga växter utan att någon kunna säga något, plantera snabbväxande hög häck vid tomtgräns.
Jag tycker det är märkligt med dessa typer av kommentarer. Du vet inte förhållandena. PärLarsson har tagit beslutet att klaga, respektera detta. Han ber om råd att klaga.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
H
S Snurrespratt skrev:
Jag tycker det är märkligt med dessa typer av kommentarer. Du vet inte förhållandena. PärLarsson har tagit beslutet att klaga, respektera detta. Han ber om råd att klaga.
Eftersom det redan ligger på kommunens bord är det väl bara att vänta och se vad kommunen bestämmer, vad som är rätt eller fel, dessutom ska ägarna sälja huset. Det kan vara riskabelt att klaga för ägaren kan göra det värre för TS genom att t.ex. plantera en Tujahäck som verkligen skymmer solen. Det kan kommunen inte göra något åt. Så mitt råd, vänta på kommunens beslut.

D Daaaaaniel skrev:
PS. Du kommer va grannens dödsfiende tills den dagen någon av er dör.
Kanske det, men det är ju en risk som grannen tog när han bestämde sig för att bygga svart...
Som fastighetsägare och byggherre är man skyldig att känna till och följa byggreglerna. Det är inte kommunen eller grannarna som är svin om de invänder mot mina olagligheter.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Kanske det, men det är ju en risk som grannen tog när han bestämde sig för att bygga svart...
Som fastighetsägare och byggherre är man skyldig att känna till och följa byggreglerna. Det är inte kommunen eller grannarna som är svin om de invänder mot mina olagligheter.
Men grejen är att det inte alls är säkert att han byggt något svart.

Sen har TS självklart rätt att anmäla detta.

Men personligen tycker jag han beter sig lite osmakligt

• Gilla
Gustav Bofors och 1 till
  • Laddar…
P PärLarsson skrev:
Vill börja med att tacka för alla inlägg.
Ja fastigheten ligger i detaljplanerat område och jag har pratat med mäklaren som lovat att upplysa om att det finns ett ärende hos byggnadsnämnden och att bygglov saknas.
Idén om en skyllt med text om att bygglov saknas är inte helt dum för man vet inte vad mäklaren faktiskt upplyser om.
Jag, min fru och grannarna håller nu tummarna så att byggnadsnämnden tar rätt beslut när det nu blir.
Kan tillägga att det är jag som bor i det röda huset med pool och att det inte är så jättetrevligt att ligga och sola vid poolen och se grannen stå hängandes över staketet och titta i Stort sett rakt ner på mig samt höra allt de säger.
Tack igen ska nu läsa de paragrafer ni hänvisar till och blir det så att grannen får bygglov och jag överklagar så kan jag hänvisa till dessa paragrafer.
Någon som vet vad det kostar att anlita en jurist i ett sådant här ärende ?
Pär Larsson
lösning: plantera 5m tujjahäck

A Autodidak1 skrev:
Men grejen är att det inte alls är säkert att han byggt något svart.

Sen har TS självklart rätt att anmäla detta.

Men personligen tycker jag han beter sig lite osmakligt
Vi vet inte säkert om det är ett tillåtet bygge eller svartbygge, då behöver man se över befintliga bygglov och kontrollera vad grannen byggt. TS har haft kontakt med kommunen som om jag förstår rätt preliminärt sa att bygglov är aktuellt. TS har försökt påverka grannen att dubbelkolla behovet av bygglov med kommunen, men detta har grannen ignorerat. Då har ärendet anmälts till kommunen av en eller flera grannar.
Från grannens sida hade det varit bra om denne hade haft ett underlag att bygglov inte behövs eller sökt bygglov. Det är tänkbart att bygglov beviljats om grannen sökt, men då hade TS och andra berörda fått framföra sina synpunkter. Det är så systemet är tänkt att fungera, inte att man ska bygga först och ställa andra berörda för fullbordat faktum.
TS har sökt råd här, då tycker jag att vi inte ska ha synpunkter på om TS eller grannen beter sig osmakligt eller ej, det är inte god ton i ett forum som detta.

• Gilla
GöranSbo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.