Den där ritningen visar öppen takstol med en nockbalk (missade den först och funderade på hur dom fick ihop det utan underram )MTech skrev:
Kollar man på tex träguiden så blir det då Takbalkar i ett fack, med en längd på 1500 mm (om din spännvidd totalt var 3m)
Det bör en 45x145 C24 klara upp til snözon 3,5 - så bör inte vara några problem.
Sen måste du förstås dimensioner anockbalken ordentligt (även om den bara är 1,6 m lång) och upplaget till den - vet inte hur du har tänkt dig för en farstukvist: Man vill ju inte ha en pelare mitt framför dörren, så jag antar att du växlar av den då ? Men iom att du har öppet till nock så blir ju detta en synlig konstruktion?
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
Stommen till farstukvisten är uppbyggd i 100×100.klaskarlsson skrev:Den där ritningen visar öppen takstol med en nockbalk (missade den först och funderade på hur dom fick ihop det utan underram )
Kollar man på tex träguiden så blir det då Takbalkar i ett fack, med en längd på 1500 mm (om din spännvidd totalt var 3m)
Det bör en 45x145 C24 klara upp til snözon 3,5 - så bör inte vara några problem.
Sen måste du förstås dimensioner anockbalken ordentligt (även om den bara är 1,6 m lång) och upplaget till den - vet inte hur du har tänkt dig för en farstukvist: Man vill ju inte ha en pelare mitt framför dörren, så jag antar att du växlar av den då ? Men iom att du har öppet till nock så blir ju detta en synlig konstruktion?
[länk]
Framtill har jag 4 stolpar på 3 meter men baktill över dörren behöver jag nog växla av nockbalken på något sätt.
Liknande trådar
-
Takstolar till förråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa takstolar på befintligt tak när man bygger till i vinkel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta ut takstolar till ryggåstak på gammal timmerstuga
Lösvirke & Timmerhus -
Takstolar till friggebod, konstruktionsdokumentation?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Takstolar till växthus i trä
Växthus