Halloj.
Ska bygga takstolar till våran farstukvist med måtten 3×1,6 meter.

Öppen takfot.

Räcker det med 145×45 virke?

Tegeltak, snözon 1,5.

Jag tänker mig 3 takstolar då farstun är 1,6meter djup.

• Diagram över takkonstruktion med måttangivelser för takstol, inkl. takhöjd, taklutning och spännvidd, avsedd för byggprojekt av farstukvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MTech MTech skrev:
Halloj.
Ska bygga takstolar till våran farstukvist med måtten 3×1,6 meter.

Öppen takfot.

Räcker det med 145×45 virke?

Tegeltak, snözon 1,5.

Jag tänker mig 3 takstolar då farstun är 1,6meter djup.
Den där ritningen visar öppen takstol med en nockbalk (missade den först och funderade på hur dom fick ihop det utan underram :))

Kollar man på tex träguiden så blir det då Takbalkar i ett fack, med en längd på 1500 mm (om din spännvidd totalt var 3m)

Det bör en 45x145 C24 klara upp til snözon 3,5 - så bör inte vara några problem.
Sen måste du förstås dimensioner anockbalken ordentligt (även om den bara är 1,6 m lång) och upplaget till den - vet inte hur du har tänkt dig för en farstukvist: Man vill ju inte ha en pelare mitt framför dörren, så jag antar att du växlar av den då ? Men iom att du har öppet till nock så blir ju detta en synlig konstruktion?

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

• Gilla
MTech
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den där ritningen visar öppen takstol med en nockbalk (missade den först och funderade på hur dom fick ihop det utan underram :))

Kollar man på tex träguiden så blir det då Takbalkar i ett fack, med en längd på 1500 mm (om din spännvidd totalt var 3m)

Det bör en 45x145 C24 klara upp til snözon 3,5 - så bör inte vara några problem.
Sen måste du förstås dimensioner anockbalken ordentligt (även om den bara är 1,6 m lång) och upplaget till den - vet inte hur du har tänkt dig för en farstukvist: Man vill ju inte ha en pelare mitt framför dörren, så jag antar att du växlar av den då ? Men iom att du har öppet till nock så blir ju detta en synlig konstruktion?

[länk]
Stommen till farstukvisten är uppbyggd i 100×100.

Framtill har jag 4 stolpar på 3 meter men baktill över dörren behöver jag nog växla av nockbalken på något sätt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.