Tomture61
Håller på att planera mitt garagebygge där max bygghöjd är 3 meter (vid ytterväggen)
Kommer att få 2,6 m invändig takhöjd , utvändig nockhöjd kommer att bli 4229 mm
Detta med spännvidd 5080 mm på takstolar.
Om man leker med tanken att du har 2300 mm på nederdelens takhöjd då har man 1929 mm till övervåningens höjd
- isolering - takpannor.

115x225 är inte tillräckligt medan 115x270 är en klar överdimensionering. 115 bredd är alltså inte optimal i detta fall. Vill du minska höjden till 225 måste du upp på en bredd av 140. Sätter du en stolpe i mitten, vilket inte alltid är särskilt lyckat, kan du gå ner till 56x180 på nockbalken.

Hur räknar du ut det ? Försöker räkna enligt denna sida men får andra siffror: http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.

Hur ska man räkna ut dimensionen om jag skulle vilja sätta en limträbalk tvärsöver i mitten för att sedan sätta en stolpe på limträbalken? Tvärs över är det ca 3600mm.

Redigerat:
Det är alltid problem med lathundar om man inte har ordentliga kunskaper i byggnadskonstruktion. Man kan heller inte kolla vilka algoritmer som ligger bakom. 18 kvm takyta med en kombinerad snölast och egenvikt på 4 kN/kvm ger en totallast på 72 kN varav hälften skall tas upp av nockbalken. Med 5 meters längd blir den utbredda lasten 7,2 kN/m. Maximala nedböjande momentet blir då 22,5 kNm. Sedan är det bara att gå in i Träguidens tabeller för att se vilka dimensioner av limträ som klarar detta moment. Vilka siffror fick du?

Jag tolkar din fråga som att du vill ställa en stolpe (som skall vara ett mittstöd för en nockbalk) på en annan, tvärgående, limträbalk. I det fallet blir nockbalken utsatt för en total last på 36 kN varav hälften dvs 18 kN hamnar via mittstolpen som en punktlast på den andra limträbalken. Böjmomentet blir då 18*3,6/2 dvs 32,4 kNm. För att klara detta så krävs en 90x360 balk. Det går också bra med smalare och högre eller bredare och lägre dimensioner.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
270x115 i nockbalk lät inte så illa. Lägger du gips + OSB + 145mm högben + masonite (vindspärr)+ luftspalt (30mm är egentligen för lite för att vara normenligt, men kommer duga åt det korta högbenet. Klyv 45x70)+ 21mm råspont och sedan papp så är det inte mer än några cm kvar. Räknar ihop det till 225mm. Lägg till vinkeln så är det nästan 270.

Du behöver en huv för luftning längs nocken också. Med en fälla så att det inte yr in snö. Enklast att ordna genom att lägga trapetsplåt på hela taket. Men det ökar bygghöjden ännu mer.

Mvh Findus

Jag gjorde en tankevurpa i mitt inlägg igår 21:37. I alternativet med en tvärställd limträbalk blev böjmomentet dubbelt så stort som det skall vara. Det räcker därför med en 90x225 balk. Sorry!

Vad är det som händer om taket skulle "rasa". Är det väggarna som trycks utåt och brister ?

IOM att väggen på övervåningen inte är så hög så kan den ta en hel del av den utåtriktade kraften från taket OM mellanbjälklaget sitter ordentligt fast i väggen.
Hanbjälken blir sas mellanbjälklag.

Protte

Efter att ha ställt en annan fråga ang golvet/grunden här på forumet så har vi kommit fram till att jag behöver ha plintar mitt under huset också. Hade hoppats på att bara ha runt huset. Men eftersom jag nu kan ha en stolpe på en plint som håller upp nockbalken i mitten så kan jag alltså gå ner i dimension på nockbalken som jag förstått det. Är det någon här som kan säga mig hur stor den då skulle behöva vara ?

När jag räknar ut enligt http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering så får jag det till att jag bara behöver 120x45 reglar som fästs i nockbalken och går ner till hammarbandet. Kan det stämma ?

En annan fråga, dessa limbalkkortlingar som pratades om tidigare, går det att köra en grov regel istället ? Verkar som om man bara kan köpa limträbalk hela bitar och blir mycket spill då.

Ytterligare en fråga, när man fäster limträkortligen i regelverket hur stora reglar bör väggarna vara gjorda av ? Idag har jag 45x70, är det för lite ?

Den första frågan har jag redan svarat på i mitt inlägg den 7 maj kl 19.21 nämligen 56x180. Den andra frågan behöver man känna till taklutningen för att besvara korrekt. Den tredje frågan: Du kan ta två 45x170 C24 bitar om det räcker med 1,2 m längd. Det går också med en 45x220 C30, men den klassen kan vara svår att hitta. Den fjärde frågan: Om de tvärgående bjälkarna sitter på högst 2,4 meters höjd kan det räcka med 45x70 klass C24. Men en enda 45x70 regel ger för litet upplag för den/de tvärgående balken/balkarna. Tänk på att det finns en last på 9 kN (ca 900 kg) i varje ända.

Ber om ursäkt, tyckte jag hade läst det någonstans men kunde inte hitta det, tack återigen.
Lutningen är 21 grader. Längden på den sluttande regeln är ca 1.8m.
3D-ritning av en del av ett hus med lutande tak på 21 grader och måtten på en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska man tänka när man fäster kortligen. Idag har jag som sagt 45x70 reglar som väggar.
Om jag urholkar 22.5mm på varje och sätter in dessa, håller det ? Spelar det någon roll att två 45or som blir 90mm sticker utanför väggreglarna som bara är 70 ?
Konstruktionsritning som visar sammankoppling av reglar med urholkning för att fästa en kortling.
Skapa konto

Eller ska jag göra något sådant här ?
3D-modell av en träregelkonstruktion med lutande och horisontella reglar mot en blå himmel.
Skapa konto

Med samma lastvärden som tidigare och c/c 1200 mm mellan bjälkarna får jag det till att du behöver använda 45x170 C14 virke till takbjälkarna,alternativt 45x145 C24.

Jag är inte nöjd med någon av dina skisser på tvärbalkens infästning. Om balken skall bestå av två 45x170 bitar behöver du använda 45x95 reglar. helst skall varje balkända vila på två sammanspikade sådana reglar. Helst skall dessa reglar också gå hela vägen ner till grunden, annars får du andra knutpunkter som också behöver beräknas.

Enligt min ritning idag så har jag c/c 600mm mellan bjälkarna.
Förstod inte riktigt hur du menade man skulle fästa, menar d så här, fäster man den bara med spikbleck?:

3D-modell av träbjälklag med c/c 600mm och spikbleck som fästelement.
Skapa konto

Om du har c/c 600 mm mellan takbjälkarna räcker det med 45x120 C14. Fast då går det åt mer virke.

Kraftigare spikbleck eller vinkelbeslag, så att balken inte kan röra sig i någon riktning.

Ber om ursäkt att jag aldrig kan bestämma mig med denna stuga. Men att få ett sovloft som inte känns som en kista tycker jag är svårt. Just nu ser det ut så här:

Digital skiss av stugas snedtak med ritade takbjälkar och en person som ligger på sovloftet, med snävt utrymme till taket.
Skapa konto

I ritningen har jag just nu:
45x120 C14 cc 600 som takbjälkar
56x180 limträbalk i nocken med pelare i mitten.
21 graders taklutning.

Men som ni ser är det väldigt tight mellan person som sover och innertaket.
Jag funderar på om det skulle gå att ändra till tex 14 grader ?
Så att det skulle se ut ungefär så här:

3D-ritning av en stuga med sovloft, där takbjälkar och innertak är nära personen som sover.
Skapa konto

Hur mycket förändring skulle det innebära i dimensionering av takbjälkar samt limträbalk ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.