Håller på planera en bastu-, matrum- och sovlofts-stuga och har lite funderingar på tagkstolarna.
Vill hålla mig till attefallsdimensioner och på så vis slippa bygglov.
Maximala höjden är 4m på ett attefallshus vilket har inneburit att jag har väldigt lågt till tak på sovloftet, 1267mm. Och detta är utan hanbjälke(eller vad det nu kallas). Hur gör man en takstol som bygger så lite som möjligt på höjden men ändå kan stå emot en del snö.
Digital ritning av attefallshus med markerad takkonstruktion och dimensioner för sovloft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nedre exemplet till höger har jag lagt på en 45x95 regel och passat in den i triangeln där och fäst med ytterligare spikbleck, skulle det kunna funka ?

Ingen av konstruktionerna håller för snölast. Knappt ens för egenvikten. Svetsad I-balk kan nog duga. Men går bort av flera orsaker. Leder kyla till exempel. Har ett par ståldetaljer i båten som av olika skäl inte kan byggas in. När det är 10 minus blir det is på dessa :P

Titta på ryggåstak istället. En Attefallare blir ca 6x4 meter. En nockbalk som är infälld (det vill säga där hanbjälkarna ligger mot sidorna på balken istället för ovanpå) tar liten plats i rummet. Går det få in en bärande pelare i mitten av huset behöver nockbalken inte vara grövre än att den göms helt inne i taket.

Om måtten på huset är ca 8x3 meter så borde du fundera på pulpettak istället. Det finns en anledning till att många arkitektritade Attefallare har pulpettak. Med mindre än 3 m mellan upplagen så håller det om du använder utvalda c18 tvåtumåtta från brädgården om du lägger dem med cc600mm.

Lite om virkesklassning:

Det finns kvalitetsklasser på virke. Numera typ c14, c18(det som ligger i normalprishyllan på din lokala brädgård) c24. Förr i tiden klass I, II, III, kvinta(egentligen klass V, eller i dagligt tal utskott, eller vad vanliga dödliga kallar ved eller skräp) och OS som utläses osorterat.

C24 är klassat konstruktionsvirke. Det förmodas duga till allt där hållfasthet är väsentlig. Senast jag köpte en bunt c24 sorterade jag ut ca 40% som odugligt. Hade varit lättare att istället stå och leta upp fina bitar ur c18 högen på brädgården och lasta direkt på arbetsbänken/släpet.

Det här beror på att det inte längre är mänsklig personal som synar och stämplar virke. Automater har tagit över helt med konsekvensen att virket visserligen alltid uppfyller det formella kravet. MEN... Det faktum att det inte finns mer än ett visst antal kvistar per meter betyder inte automatiskt att en regel duger. En enda kantkvist gör en planka värdelös. Tolv små sketna grenar nära kärnan betyder ingenting.

Lita inte mer på klassat virke än på virkade askkoppar. Ta dig tid att själv välja ut det du vill ha. Inga kantkvistar. Känn på virket. Det du haft i handen får du en känsla för som ingen automatisk klassning kan slå. Lyft en ände så känner du om regeln är svajig eller om den har "klang". Det går på en millisekund efter lite övning.

Om du inte tror mig, eller om du tvekar om att fatta egna beslut och möta konsekvenserna själv (hur man nu skall kunna undvika det :P. Att inte bestämma är ett beslut i sig) kan du köpa limträbalkar. Det är en typ av automatiskt framställt material som faktiskt är pålitligt och där ev klassning sammanfaller med vad produkten kan prestera.

mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
K
Vet ju inte vilken snözon du bor i men svagheten i den föreslagna konstruktionen ligger i skarven på mitten. Kan du sätta en nockbalk genom hela stugan gärna med upplägg på mitten som Findus föreslog kan du till och med gå ner i dimension

K
findus42 skrev:
Lite om virkesklassning:

Det finns kvalitetsklasser på virke. Numera typ c14, c18(det som ligger i normalprishyllan på din lokala brädgård) c24. Förr i tiden klass I, II, III, kvinta(egentligen klass V, eller i dagligt tal utskott, eller vad vanliga dödliga kallar ved eller skräp) och OS som utläses osorterat
En helt off topic fråga angående det med virkesklasser. På brädgårdarna idag finns fortfarande det en hel del som är sorterat efter de gamla reglerna O/S I-VII. Enligt träguiden är sort B el. O/S V (kvinta) idag G4-2 det vanligaste byggvirket. På hornbach säljer de något de kallar proffsregeln som enligt uppgift ska vara av o/s kvinta
http://www.hornbach.se/cms/sv/se/pr...l;jsessionid=476F12B4E757309583F06644C99CCEAF

På brädgården här säljs reglar i sort V (kvinta) "för konstruktioner där kravet inte är C24" de har även spikläkt och kortreglar i sort VI (utskott). I skriften att välja trä står det att G4-2 och sort B kan användas som T0.

Men varför är det O/S sorteringen som dominerar i handeln? C18 har jag inte sett på länge. Sort A B och C har jag aldrig sett.

Kvinta betyder klass fem. OS betyder osorterat. Att lägga kvinta till OS betyder ingenting. New-speech om du frågar mig. OS var tidigare virke som inte sorterats helt enkelt. Kom i buntar direkt från såg. Har de synat så är det inte OS. Har de bedömt att det är huvudsakligen kvinta så är det bedrägeri att kalla det OS.

Varför OS dominerar kan jag inte svara på. Gissar på Kina-sjuka. Att det inte längre är någon i grossist och handelssystemet som bryr sig. Att den yrkesskicklighet som förr i tiden var en självklarhet lämnats över till ängsliga byråkratiska processer.

mvh Findus

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Kan man använda en typ 45x195 eller 45x220 för detta eller behöver man rejälare saker typ limträbalk ?
Bredden på stugan är just nu ca 3.6m, 5m lång, ena takregeln som ligger i vinkel är 1868mm.
Ritning av stuga i genomskärning visande mått för konstruktionen, inklusive takregel och bjälkstorlekar.
Skapa konto

K
Vid fem meters spännvidd behöver du någon limträbalk. Kan du sätta en stolpe i mitten skulle du klara dig med en standardregel.

Ett alternativ är att sätta limträbalken på tvärs där du går upp till loftet och ha en stolpe därifrån till nockbalken...

Utan hanbjälkar (eller dragstag av stål) går det inte att göra hållbara takstolar, i synnerhet inte i Norrbotten. Alternativen är, som flera redan påpekat, pulpettak eller nockbalk av limträ. Pulpettak är inte optimalt för ett sovloft, så jag föreslår en nackbalk av limträ. Om inte stugan skall ligga i fjällen bör man räkna med en snölast på 3,5 kN/kvm. Vid en spännvidd på 5 meter för nockbalken bör dess dimension vara 56x360 mm. Man kan reducera den erforderliga höjden på balken genom att satsa på bredare dimensioner, t.ex. 90x270. Taklutningen påverkar dimensioneringen av högbenen men inte nockbalken.

Jag tror det finns möjlighet för en stolpe i mitten också.
Hur blir det med nockbalk och stolpar vid gavlarna om det är tänkt att man ska ha fönster ?

3D-ritning av en veranda med nockbalk, stolpar, och fönster på andra våningen.
Skapa konto

Ritning av ett tvåvåningshus med synliga stolpar, nockbalk och fönsterplacering.
Skapa konto

Det är inte svårt att ordna tillräckligt starkt upplag för nockbalk ovanför ett fönster på en gavel. Finns flera möjligheter.

Regla efter din ritning men lägg en kortling av samma dimension som limträbalken över gavelfönstret. Jacka in den halvt i halvt i stolparna på var sida om fönstret. Välj en dörr som kommer ur fas med fönstret så att stolparna som tar lasten går ända ner till syllen. Ställer du huset på plintar, gjut en plint direkt under dessa två stolpar.

För att styva upp konstruktionen ytterligare... sätt asfaboard på utsidan och plywood eller OSB på insidan. Räkna på det. Det är överraskande billigt, Material för 5-7 tusen som gör huset väsentligt tystare och stabilare. Plus att du slipper tänka på var du i framtiden vill sätta upp ett skåp eller ett handfat och därför skulle behöva kortla.

Gör samma konstruktion på andra gaveln även när fönstret sitter längre ner. Se dig inte blind på cc600. Det går fort att skära isolering med lite övning.

Mvh Findus

Det ställer alltså till lite problem att det finns ett utskjut på huset enligt nuvarande design.
Att stolparna som bär limträbalk-kortlingen inte går ner i backen ?

3D-modell av hus med utskjut och stödstolpar som ej når marken, synlig limträbalk-konstruktion.
Skapa konto

Det är meningslöst eftersom utskjut skall räknas in i byggytan. Är loftet större än 25 m2 är det inte längre ett attefallshus. Bygg rakt.

Mvh Findus

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Gud vad svårt detta var !
Ok, har tagit bort utskjutet och låtit två reglar gå från botten och upp till takstolen på var sin sida.
Jag jackar in den 22.5mm på varje sida. Tänkte avstådet är inte så långt så det kanske går bra med en 56x220 ?
Iofs kanske dem inte säljs i så korta längder.

Förstod jag det rätt att om jag använde en 90x270mm limträbalk så behövde jag ingen stolpe i mitten ?
Skulle man kunna trimma höjden ännu mer genom att köra 115xnågonting ?
Kör jag limträappen föreslår den 115x270, krävs det så mycket ?

Vad bör det vara för dimension på regeln som går från limträbalk till limträbalk(den som säger "dimension?) vara, kan den vara samma som övriga reglar i väggen ?

3D-ritning av träreglar i en byggkonstruktion med dimensioner och frågetecken som markerar osäkerhet.
Skapa konto

Du kan/bör trycka upp kortlingen ända upp till nockbalken

Schematisk ritning av en takstol med kortling tryckt upp mot nockbalken i ett byggprojekt.
Skapa konto

Den blir inte svagare för att du sågar av hörnenså att den passar in mot högbenen.

Mvh Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.