Jag har ett gammalt hus byggt 1900. Takstolarna står på ytterväggen. Husets första våning är stående timmer med en rejäl ram av timmerstockar. Ytterväggens övre del är liggande timmer på långsidorna. Huset har satt sig lite här och var och en av takstolarna pressar nu ut ytterväggens övre del och har gjort så i många år. Inte hela vägen, utan en del på ca 6 meter. Taket är bytt på den sidan av huset och vid takbytet så skedde också ett hällregn så vatten läckte in under några timmar, vilket jag tror förvärrade denna lutning eftersom dymlingar etc mjukades upp. Jag tänker att jag har två problem som behöver ordnas relativt omgående. 1. Stärka upp, eventuellt byta ut den takstolen som pressar ut väggen. 2. Säkra väggens stabilitet och eventuellt stärka upp på utsidan.
Några tankar om detta?
OBS! Lutningen på ytterväggen ser värre ut än va den är p g a fotots perspektiv och vidvinkel lins.
Några tankar om detta?
OBS! Lutningen på ytterväggen ser värre ut än va den är p g a fotots perspektiv och vidvinkel lins.
Glömde en viktig grej. På ena sidan, samma som lutar finns en balk och rester av en gammal innervägg oxå.. men inte på andra. Jag kommer att prata med en byggnadsingenjör snart ang hela grejen. Nog bra att åtgärda så fort som möjligt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Stödbenen borde gå hela vägen ned till bjälklaget. Det är iaf typiskt på en traditionell svensk takstol där man har förhöjt väggliv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.. Det skulle ju skapa stabilitet och tryck neråt på stommen, inte utåt..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Främst binda ihop takstol med bjälklag för att låta de agera underarmar. Så takstolen kommer skapa dragande i bjälklaget istället för att pressa ut väggen.J Jonas Embring skrev:
Det ställer dock kravet att du har bjälklag som går obrutet från långsida till långsida. Remstycket krävs om du har olika cc på takstolar och bjälklag eller stora/många murstockar.
Tack för bra input. Nu har jag en del att kolla upp. Bra inför snack med byggnadsingenjör. Vad är cc?
Klicka här för att svara