Håller på att sätta upp taksteg till skorstenen och undrar hur stora steg sotaren är villig att ta. Jag kan inte sätta steg vid rännilen (finns ingen bärighet i läkten där). Skulle ju vilja att han tar ett steg på 40-50 för att komma till skorstenen. Hade tänkt fortsätta mer taksteg på sidan närmast gräsmattan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Vadårå, tycker du inte det är proffsigt att diagonalknäcka pannorna över knäet?maddish skrev:
Ontopic: Jag föreslår att en noggrann sotis kommer ogilla det där och vilja ha en spång att gå på. MEN, har du tur och sotis är praktiskt orienterad ser han inget problem med att ta ett skutt över ränndalen. Jag skulle nog lägga ytterligare några steg uppåt på taket och sedan något till i sidled så man kommer lite högre upp bredvid skorstenen.
Eller, varför inte förflytta tegen ett snäpp till vänster i en rak rad och sedan ha steg på det andra taket till vänster om skorstenen.
Mathias, om de gick så skulle jag flytta dem ett steg men problemet är att det går läkt för luftspalten precis där så jag kommer inte under bärläkten. Men tanken jag har är ju att lägga stegen på den vänstra sidan om skorstenen. Men kommer sotaren vilja ta och göra ett kliv på 40-50cm rakt upp? Om det inte är några problem så är det den lösningen som jag själv skulle välja.
Det är extremt som skillnad på vad de olika sotarna är villiga att göra. Så vad exakt din sotare är villig att göra kan ingen här svara på (om nu inte han råkar vara här). Själv skulle jag vara orolig att sotaren trampar sönder de skurna pannorna i vinkelrännan. Det är någon som jag ser ganska ofta i mitt jobb som plåtslagare/takläggare.
Skorstenen ser ut att vara så pass hög så att ett ståplan behövs på uppsidan av skorstenen.
Jag skulle va rädd att jag och/eller sotaren och/eller någon annan så måste gå på taket går sönder dom sneskurna pannorna. Jag skulle monterat stå/gåplan på bägge sidorna.
Jag skulle va rädd att jag och/eller sotaren och/eller någon annan så måste gå på taket går sönder dom sneskurna pannorna. Jag skulle monterat stå/gåplan på bägge sidorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden