Någon som har koll på hur och om man kan byta lampa i befintliga halogen spotar, se bild. Ringen, glaset sitter som berg. De installerades för ca 8 år sedan

• Halogen spotlight monterad i tak med en fast ring och glas som är svårt att avlägsna för lampbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter den i ett badrum? Ser nästan ut som en massa oxid eller liknande som kärvar fast.

Farstatjej90
Den är ju inte ditsatt från andra sidan taket utan den är satt på plats nerifrån och tas bort nerifrån.
Kanske nån tagit bort den vid målning men inte väntat på att färgen ska torka innan den satts tillbaks.
Testa in med nåt mellan tak och spot typ en spackel och se om du kan lossa den från underlaget....

Vill minnas att det är G4 sockel på dedär. Innre ringen som ska tryckas uppåt och vridas lite så släpper den.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Vill minnas att det är G4 sockel på dedär. Innre ringen som ska tryckas uppåt och vridas lite så släpper den.
Ser ut att stämma bra.

För att få bättre grepp, så prova med att trycka fast en lagom stor sugkopp.
Finns som specialverktyg på bl.a. Clas Ohlson för 20:-
Blå sugkopp med plasthandtag ligger på ett trämönstrat underlag, rekommenderad för bättre grepp enligt inlägg i diskussionstråd.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Sitter den i ett badrum? Ser nästan ut som en massa oxid eller liknande som kärvar fast.
Sitter i badrum och jag håller med ser ut som något skräp, jag har försökt att rensa, men det är hårt. Jag vill gärna veta vilken väg den ska bort innan jag tar i för hårt

Hide a lite 1202 vill jag minnas att den hette....tror inte den säljs längre. Vill minnas att den bara "klämmer" sig fast. Rund spotlight, modell Hide-a-lite 1202BS, med matt glas och borstat stål, visas på en produktinformationssida från proffsmagasinet.se. Produkten är utgången.
Skapa konto

Då verkar den sitta med bajonettfattning. Man kan se en antydan av pil som indikerar vridriktningen.
Bajonettfattning på lampa med antydan av pil som visar vridriktning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.