Hej!
Bor i hyresrätt och skulle vilja sätta upp en rak takskena i badrummet för att kunna ha duschdraperi vid badkaret utan att borra. Tror ni det är rimligt att använda sig av den där
Supertejpen ”Sanoj” som är dubbelhäftande och fästa en takskena på den? Har aldrig provat sån tejp och fattar inte riktigt hur man räknar hur mkt den håller för. Det står ”96kg/m3”. Såååå tacksam för input (eller om ni har någon annan borrfri idé!)
 
N neurosa skrev:
Hej!
Bor i hyresrätt och skulle vilja sätta upp en rak takskena i badrummet för att kunna ha duschdraperi vid badkaret utan att borra. Tror ni det är rimligt att använda sig av den där
Supertejpen ”Sanoj” som är dubbelhäftande och fästa en takskena på den? Har aldrig provat sån tejp och fattar inte riktigt hur man räknar hur mkt den håller för. Det står ”96kg/m3”. Såååå tacksam för input (eller om ni har någon annan borrfri idé!)
Har använt en hel dubbelhäftande tejp både hemma och på jobbet och hur mycket en tejp klarar av beror på flera faktorer, tex vilket material som underlaget består av, hur väl man rengjort ytorna, tejpens häftämne (”klistret”), tejpens tjocklek, ute/inne osv. Den siffran du anger är tejpens densitet och det säger inget om vilken belastning den klarar av. Med den densiteten så är det antagligen en foam-tejp vilket är bra om ytorna är lite ojämna. Det finns några viktiga tips för att lyckas med dubbelhäftande tejp:
Se till att underlaget är fast och bra, dvs fäst inte på flagande färg.
Se till att underlaget är väl rengjort (fettfria!) och torrt (både taket och taklisten).
Dra bort skyddspappret på ena sidan (om det är en tejp med skyddspapper på båda sidorna) fäst tejp i taket och tryck till tejpen ordentligt, säkerställ att tejpen går bra kontrakt med underlaget (från mitten ända ut i kanterna längs hela tejpen). Försök inte rätta/flytta tejpen när du satt fast den, blir det fel så får man ta en ny tejpremsa och börja om (så märk upp dragning innan).
Vänta minst 24 timmar (vissa tejper ännu längre).
Därefter drar du försiktigt av skyddspappret på andra sidan och fäster taklisten. Tryck ordentligt så att taklisten får bra kontakt med tejpen hela vägen.
Vänta ytterligare 24 timmar innan du hänger upp draperiet. Ta da!
Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
neurosa
  • Laddar…
B
Hör med hyresvärden. Kan tänka mig att tejpen är så stark att den tar med sig färgen om du försöker ta bort den en dag.
 
  • Gilla
neurosa
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Har använt en hel dubbelhäftande tejp både hemma och på jobbet och hur mycket en tejp klarar av beror på flera faktorer, tex vilket material som underlaget består av, hur väl man rengjort ytorna, tejpens häftämne (”klistret”), tejpens tjocklek, ute/inne osv. Den siffran du anger är tejpens densitet och det säger inget om vilken belastning den klarar av. Med den densiteten så är det antagligen en foam-tejp vilket är bra om ytorna är lite ojämna. Det finns några viktiga tips för att lyckas med dubbelhäftande tejp:
Se till att underlaget är fast och bra, dvs fäst inte på flagande färg.
Se till att underlaget är väl rengjort (fettfria!) och torrt (både taket och taklisten).
Dra bort skyddspappret på ena sidan (om det är en tejp med skyddspapper på båda sidorna) fäst tejp i taket och tryck till tejpen ordentligt, säkerställ att tejpen går bra kontrakt med underlaget (från mitten ända ut i kanterna längs hela tejpen). Försök inte rätta/flytta tejpen när du satt fast den, blir det fel så får man ta en ny tejpremsa och börja om (så märk upp dragning innan).
Vänta minst 24 timmar (vissa tejper ännu längre).
Därefter drar du försiktigt av skyddspappret på andra sidan och fäster taklisten. Tryck ordentligt så att taklisten får bra kontakt med tejpen hela vägen.
Vänta ytterligare 24 timmar innan du hänger upp draperiet. Ta da!
Lycka till med projektet!
tack snälla för utförligt svar! Haha jag råkade läsa det där med densitet sen, mina tejpkunskaper är… bristfälliga. Men nu mycket bättre iof! Tack igen!
 
B BSOD skrev:
Hör med hyresvärden. Kan tänka mig att tejpen är så stark att den tar med sig färgen om du försöker ta bort den en dag.
grejen är att de ska typ ”blåsa ut” hela lägenheten om ca 2 år och renovera ALLT. Så tänker att det inte gör något. Däremot är jag sämst på att borra så det vill jag inte. Speciellt inte i tak eller kakel, haha.
 
B
N neurosa skrev:
grejen är att de ska typ ”blåsa ut” hela lägenheten om ca 2 år och renovera ALLT. Så tänker att det inte gör något. Däremot är jag sämst på att borra så det vill jag inte. Speciellt inte i tak eller kakel, haha.
Aha, men om läget är så så hade jag satsat på en tub pl400 istället. Det blir ännu starkare än tejpen. Det blir permanent.

Har haft lite halvdålig erfarenhet av tejp genom åren, och min erfarenhet är att montagelim/konstruktionlim brukar fungera bättre än tejp.
 
BirgitS
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.