Jag har börjat snöa in på drönare, och eventuella affärsidéer kring dess användning. MEN för att ens kunna börja fundera ordentligt, så behöver man lära sig flyga med en. Har varit inne på att skaffa en controller, typ radiomaster eller liknande och köra simulator ett tag. Men sen såg jag att Dji mini 2 säljs för 2999kr. Och som jag förstått det kan man inte koppla ihop dji controllern till simulator typ liftof.

Har ni några andra förslag på en prisvärd och nybörjarvänlig drönare?

A
DJI är i särklass bäst. Tyvärr stöttar du kinas kommande anfallskrig mot Taiwan.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Håller med gällande DJI.
Klockrena, lättflugna och mer sensorer som förhindrar olyckor ju nyare modell du väljer.

Har själv en Mini 3 Pro.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Ni avgjorde det. Tryckte på köpknappen för en mini 2, så får vi se hur det går.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ni avgjorde det. Tryckte på köpknappen för en mini 2, så får vi se hur det går.
Kommer gå fint. 👍

Fantastiska maskiner!

Har en Tello, en Spark, en Mavic Pro 1 och en Mavic 2 Zoom.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MrJay
Glöm inte körkortet

MrJay MrJay skrev:
Glöm inte körkortet
Inget krav för drönare under 250g, Mini 2 väger 249g.
Däremot ska man registrera sig som operatör på Transportstyrelsen.se.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bra val och som sagt, du behöver inget kort för den och kommer snabbt bli vän med den.

Däremot är det en bra ide att gå igenom Transportstyrelsens utbildning inför att ta kortet. Den är gratis och innehåller en del bra information för nybörjare.

(Sedan behöver även en Mini kort om man kör större batterier eller ens sätter dekaler på dem)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
galento
Hmm , detta med drönare är intressant. Hur långt kan de gå från där man kör den ?

galento galento skrev:
Hmm , detta med drönare är intressant. Hur långt kan de gå från där man kör den ?
Tror jag kommit ca 1,2km hemifrån trädgården.
Kanske några 100m till.

• Gilla
galento
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Inget krav för drönare under 250g, Mini 2 väger 249g.
Däremot ska man registrera sig som operatör på Transportstyrelsen.se.
Varför SKA man registrera sej där om det inte krävs "körkort"?

P
galento galento skrev:
Detta gäller DJI Mavic Pro:
" Räckvidd och Flygtid: Drönaren har en imponerande maximal räckvidd på upp till 7 kilometer (beroende på miljö och regleringar) och kan flyga i upp till 27 minuter på en enda laddning."

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
" Räckvidd och Flygtid: Drönaren har en imponerande maximal räckvidd på upp till 7 kilometer (beroende på miljö och regleringar) och kan flyga i upp till 27 minuter på en enda laddning."
Du kommer dock inte 7km... Det står 12km eller nåt sånt på min Mini 3, men kommer en bråkdel av det, har med uteffekten på sändaren att göra.

Reglerna är sådana att du ska registrera dig, sen är det upp ägaren att göra det.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Jomen, men det får man oftast inte eftersom man måste ha fysiskt uppsikt över drönaren (line-of-sight).
I länder där det är tillåtet med goggles funkar det däremot utmärkt med långa avstånd.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.