Håller på att byta tak på ladan, lagt ny papp och läkt. Nu ska jag lägga plåt, vanlig. Taket är ca 340 cm brett. Det finns plåtar som är 350 cm x 100 cm. Frågan är om dom blir för otympliga att få upp på taket? Och om jag istället ska köpa mindre bitar och skarva? Vore skönt o slippa skarvar..
 
Klart att de skall vara hela, res upp dem mot ställningen, bara så att du når dem från där du står uppe vid takfoten!
Hur hög är fasaden?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Nån ställning har jag inte.. Men fasaden är bara 2,5 m hög, så borde ju kunna luta dom mot fasaden, sen klättra upp på läkten, och dra upp plåten?
 
3.5m bitar klarar du att ta upp själv utan problem. Tänk bara på att dom repas lätt och gör det då det är lite vind.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Självklart hela plåtar. Om det inte finns standardplåt i rätt mått går det att beställa.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Om du sätter en skruvtving på kortänden så får du ett bättre tag om plåten.

Protte
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Sådärja, fått dit plåt på hela den ena taksidan nu. Den andra sidan får bli till våren..
IMG_0252.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tompaa80 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.