Illbruck tp 600. Är det ett lämpligt expanderande svällband att täta mellan nockplåt och takplåt? Finns det alternativ, bättre, billigare till den här takplåten? Profilhöjd ca 12 mm

• Screenshot_20260817_172811_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är ett tätband till pannplåt du ska ha, det du nämner är främst avsett för fönster- och dörrmontage.

• Gilla
Tompaiuppsala
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser ut som att det är ett tätband till pannplåt du ska ha, det du nämner är främst avsett för fönster- och dörrmontage.
Varken hornbach eller bauhaus kan erbjuda något. Även Beijer har svårt att hitta ett bra alternativ

Jag är inte den förste så vad tätar man med?

Vad föreslår tillverkaren av plåten?

Det är inte tänkt att det ska vara öppet så nocken blir ventilerad?

Finns ju raka nocktätning som man kan sätta som mosas ihop och inte mosas ihop i profilen )

Frerider
T Tompaiuppsala skrev:
Varken hornbach eller bauhaus kan erbjuda något. Även Beijer har svårt att hitta ett bra alternativ

Jag är inte den förste så vad tätar man med?
Om inte tillverkaren har så finns det universalband lik denna:

• IMG_2216.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Om inte tillverkaren har så finns det universalband lik denna:
Jag tittade faktiskt på universal bandet på Beijer men fick ingen direkt feedback om att det skulle vara rätt för min plåt.

Tittar jag i monteringsanvisningen finns inte tätband med i text eller bild. Kanske bara dra upp plåtarna intill varandra och lägga på nockplåten

• Screenshot_20260826_091940_Chrome.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T Tompaiuppsala skrev:
Jag tittade faktiskt på universal bandet på Beijer men fick ingen direkt feedback om att det skulle vara rätt för min plåt.

Tittar jag i monteringsanvisningen finns inte tätband med i text eller bild. Kanske bara dra upp plåtarna intill varandra och lägga på nockplåten
Har du pappen lagd över nock så skulle jag inte vara orolig över det vatten som blåser upp. Det kommer att ventilera ut rätt fort.

• Gilla
Tompaiuppsala
  • Laddar…
Frerider
T Tompaiuppsala skrev:

Beroende på taklutning som du har så skulle jag ha bockat upp en kant uppe vid nocken i varje plåt, man bockar med en mall eller falstång för då förhindrar du att vattnet driver under plåttaket men behåller det ventilerat..

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.