Hej
Undrar över ett gammalt Myresjöhus 70tal med impregnerade skivor istället för råspont.

Är det lämpligt att spika takpapp direkt på dessa skivor och ny läkt ovanpå?

//håkan

Takpapp går inte, det finns däremot duk att sätta där.

Stefan N Stefan N skrev:
Takpapp går inte, det finns däremot duk att sätta där.
Ok, har du koll på vilken sorts duk?

Rickard.
Jag rekomenderar haloten 380, den är toppen och skulle fungera perfekt här men nackdelen är att du kanske måste förhandla lite på någon av proffsvaruhusen för att få ett okej pris (den är oavsett inte den billigaste varianten)

Sånna här tak är väl plywooden rätt klen på så du måste väl ändå ströläkta bara på takstolarna och köra med 45x70mm som bärläkt :thinking:

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag rekomenderar haloten 380, den är toppen och skulle fungera perfekt här men nackdelen är att du kanske måste förhandla lite på någon av proffsvaruhusen för att få ett okej pris (den är oavsett inte den billigaste varianten)

Sånna här tak är väl plywooden rätt klen på så du måste väl ändå ströläkta bara på takstolarna och köra med 45x70mm som bärläkt :thinking:
Hej
Det blir 45x70, men en dum fråga.....vilket håll sätter man läkten på? 45 mot taket ellet 70 mot taket (lägre höjd)

//håkan

Rickard.
70mm mot taket.
Läs och följ montageanvisningarna som kommer med ytmaterialet du valt/väljer.

Jag fick en offert på ett takbyte där de först lade en läkt på plywooden, sen duken och så ytterligare en läkt innan bärläkten för pannorna.
Det var deras standardmetod men skulle vara jättebra för att ventilera för plywooden.

Säljsnack eller inte, vet ej, men jag vet att offerten var dyr...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.