Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu kan jag inget om papp (mer än att jag har ett platt papptak som är nybytt) eller lim, men utrymmet under taket blir 60 grader varmt en sommardag med stekande sol....

Att göra ett lim som håller tätt i temperaturer mellan -40 och +60 känns inte helt enkelt...

Att jag bytte takbeläggning beror på att skarvarna läckte, och det var enbart vid vissa väderlekar, främst när det snöat en del, och sen regnade, så vattnet blev stående och tryckte på skarvarna...
Lim är det väl inte riktigt, eller ja, det är väl ett typ av lim men asfaltsklister heter det ju och av det jag läst så klarar den mycket höga temperaturer, långt över 60 grader. Dock inte läst hur låga temperaturer det klarar men här där jag bor blir det inga -40, det är mycket sällsynt att det ens blir -20, det kan hända någon enstaka gång under vintern. Nu för det mesta är det ju t.o.m. plusgrader under vintern.

Problemet är snarare temperaturspannet, och att tillverkaren måste leverera nått som funkar i hela Sverige.. men alla väljer väl själva.. vill man chansa så...

Själv är jag tillräckligt nervös över mitt låglutande papptak, med svetsade skarvar...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är snarare temperaturspannet, och att tillverkaren måste leverera nått som funkar i hela Sverige.. men alla väljer väl själva.. vill man chansa så...

Själv är jag tillräckligt nervös över mitt låglutande papptak, med svetsade skarvar...
Hehe förstår, så länge man håller koll så är det väl lugnt. Bästa är ju att ha nån form av inspektionslucka om man inte har vind eller liknande så man håller koll på råsponten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.