10 398 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Takpapp - klisterkant vs Bränna?
stort tack för infon. Bra att känna till.roofius skrev:
snälla människor! lägg inte med klisterkant på låglutande tak . har varit ute hos sååå många konsumenter som gjort det max 1 år sen, det läcker in varje gång vid uppvik och genomföringar . har su ett kyrktorn kan du lägga med klisterkant, stay away annars!
vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
Det hade ju dock varit intressant och höra om folk som faktiskt lagt takpapp med klisterkant på platta tak och faktiskt fått det helt tätt trots vattensamlingar. För det måste väl finnas, eller?roofius skrev:
snälla människor! lägg inte med klisterkant på låglutande tak . har varit ute hos sååå många konsumenter som gjort det max 1 år sen, det läcker in varje gång vid uppvik och genomföringar . har su ett kyrktorn kan du lägga med klisterkant, stay away annars!
vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
Fortsättning:S slow9333 skrev:
Jag går nämligen i samma tankar. När man läser om takpappen så står det att det garanteras täthet trots klisterkant. Den jag kikat på är Glaciär 3 grader från Trebolit, men de rekommenderar även att man kompletterar med asfaltsklister vid varje skarv. Varför skulle inte en sådan installation fungera? Jag kan förstå om man enbart lägger takpapp med klisterkant och inte kompletterar nåt alls med asfaltsklister, då kan jag ändå förstå att det eventuellt läcker in vid stående vatten. Men jag är nyfiken på vad folk har för erfarenheter här, både positiva och negativa.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Du citerade dig själv att du går i samma tankar?
Jag har pysslat ett par år med papptak och jag har lagt om en handfull av tak där en noggrann hemmafixare köpt dyr "gör det själv" papp bara för att ett år senare betala mig för att göra det ordentligt och det är riktigt dålig valuta för pengarna.
Det finns ingen garanti på tätheten på papptak som du själv gjort utan det som finns är rena marerialgarantier, hade dom lämnat täthetsgaranti hade det stått minst 14⁰ istället för 3⁰ 😉
Jag har pysslat ett par år med papptak och jag har lagt om en handfull av tak där en noggrann hemmafixare köpt dyr "gör det själv" papp bara för att ett år senare betala mig för att göra det ordentligt och det är riktigt dålig valuta för pengarna.
Det finns ingen garanti på tätheten på papptak som du själv gjort utan det som finns är rena marerialgarantier, hade dom lämnat täthetsgaranti hade det stått minst 14⁰ istället för 3⁰ 😉
Redigerat:
Jag citerade mig själv då det var en fortsättning av det jag tidigare skrev.Rickard. skrev:
Du citerade dig själv att du går i samma tankar?
Jag har pysslat ett par år med papptak och jag har lagt om en handfull av tak där en noggrann hemmafixare köpt dyr "gör det själv" papp bara för att ett år senare betala mig för att göra det ordentligt och det är riktigt dålig valuta för pengarna.
Det finns ingen garanti på tätheten på papptak som du själv gjort utan det som finns är rena marerialgarantier, hade dom lämnat täthetsgaranti hade det stått minst 14⁰ istället för 3⁰ 😉
Så, vad säger materialgarantin då? Klisterkanten är ju en del av materialet. Iofs svårt för dig och veta i detalj, men det gäller som sagt Glaciär 3 Trebolit ytpapp.
Jag la ett tak själv - carport med minimal lutning - ca 2 %.
Finns skäl varför det var tvunget.
Två lager.
Klistrade alla skarvar men inte längs med utan litade på klistret.
Nu har det gått fem år och inget läckage hitintills.
Köpte allt på K bygg - kommer inte ihåg märket.
Finns skäl varför det var tvunget.
Två lager.
Klistrade alla skarvar men inte längs med utan litade på klistret.
Nu har det gått fem år och inget läckage hitintills.
Köpte allt på K bygg - kommer inte ihåg märket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Du kan läsa den på deras hemsida om dom har någon och rätta mig gärna om jag har fel men en marerialgaranti är egentligen bara en förlängd reklamationsrätt, dom garanterar att produkten inte har några fabrikationsfel.S slow9333 skrev:
Ok intressant. Vad menar du med "inte längs med"? Oavsett så var det ju trevligt att höra någon som hade något positivt att säga om klisterkant. Lade du två lager ytpapp eller menar du att du hade ett lager underlagspapp också?S saltet skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Två lager ytpapp måste nästan bli dyrare än att leja in.
Jag har inget mot sån här papp och det är bra den finns men jag stör mig på 3⁰ gränsen, den är orimligt låg och det leder till problem för många för eller senare, det borde stå i alla fall 6⁰ då skulle mindre ha problem och taken skulle hålla längre. Platta tak med stående vatten är orealistiskt.
Jag har inget mot sån här papp och det är bra den finns men jag stör mig på 3⁰ gränsen, den är orimligt låg och det leder till problem för många för eller senare, det borde stå i alla fall 6⁰ då skulle mindre ha problem och taken skulle hålla längre. Platta tak med stående vatten är orealistiskt.
Redigerat:
Två lager papp.S slow9333 skrev:
Underlags och toppapp.
Vad jag menade var att jag klistrade skarvarna enligt anvisning.
Ja de skriver att produkten ska klara lutning ner mot 3 grader.Rickard. skrev:
Fast platta tak eller mycket låglutande tak finns det ju gott om runt om i Sverige. Speciellt på hus som byggdes runt 60-70 talet. Och i många fall håller taken tätt, så orealistiskt skulle inte jag kalla det. Däremot riskkonstruktion. Men tar man hand om taket och känner till riskerna så är det oftast hur lugnt som helst.Rickard. skrev:
Två lager ytpapp måste nästan bli dyrare än att leja in.
Jag har inget mot sån här papp och det är bra den finns men jag stör mig på 3⁰ gränsen, den är orimligt låg och det leder till problem för många för eller senare, det borde stå i alla fall 6⁰ då skulle mindre ha problem och taken skulle hålla längre. Platta tak med stående vatten är orealistiskt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Den finns för att ge hemmafixare ett sätt att få ett okej tak på men varken klisterkanten eller asfaltklister är en lämplig skarvmetod på helt platta tak eller tak som har en del som är helt platt.
En carport med lagom lutning är annars ett utmärkt användningsområde då dom taket ofta saknar alla genomföringar som "vanliga" tak har.
En carport med lagom lutning är annars ett utmärkt användningsområde då dom taket ofta saknar alla genomföringar som "vanliga" tak har.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Nu kan jag inget om papp (mer än att jag har ett platt papptak som är nybytt) eller lim, men utrymmet under taket blir 60 grader varmt en sommardag med stekande sol....
Att göra ett lim som håller tätt i temperaturer mellan -40 och +60 känns inte helt enkelt...
Att jag bytte takbeläggning beror på att skarvarna läckte, och det var enbart vid vissa väderlekar, främst när det snöat en del, och sen regnade, så vattnet blev stående och tryckte på skarvarna...
Att göra ett lim som håller tätt i temperaturer mellan -40 och +60 känns inte helt enkelt...
Att jag bytte takbeläggning beror på att skarvarna läckte, och det var enbart vid vissa väderlekar, främst när det snöat en del, och sen regnade, så vattnet blev stående och tryckte på skarvarna...