Hej,

Har tak med tegelpannor som hamnat snett efter en storm och omöjliga att nå med stege.
Är det någon som har tips på något verktyg (teleskoppinne eller liknande) som man kan använda från marken för att lägga dom rätt? Ca 10-12 meter avstånd från mark till tak. Eller något annat förslag.

Känner inte för att betala tusentals kronor för en kranbil för att få rätt på 5-6 tegelpannor.

Stort tack för förslag!

C
C corasmus skrev:
Eller något annat förslag.
Det vanliga och uppenbara är att man klättrar upp på taket.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ja, även om jag hade vågat så kan jag inte pga ålder och krämpor.

C
C corasmus skrev:
Ja, även om jag hade vågat så kan jag inte pga ålder och krämpor.
Då är det nog bäst att ringa en takfirma eller engagera någon spänstig släkting/bekant.

En lång pinne kan kanske fungera men det är otroligt svårt att göra något vettigt med en så lång pinne pga att den flexar. Har ett teleskopskaft för att spola ur rännorna och trots att den "bara" är 5 meter och konstruerad för ändamålet så är den extremt frustrerande och bänglig att jobba med.

J
Om det nu skulle finnas ett 12m lång teleskoppinne, hur skulle du kunna styra den rakt upp i luften? Tror du kommer slå sönder fler pannor än vad du kommer rädda.

Kolla först vad det kostar att ha dit en hantverkare som hyr en släpvangslift/skylift jämfört med en kranbil som har har personkorg. Om du nu själv inte vågar dig upp i liften.

K
Då får nog nog se om någon du känner kan hjälpa dig eller anlita en takfirma eller snickare som gör det. Otroligt tråkiga pengar om du måste anlita men det måste ju ordnas

• Gilla
corasmus
  • Laddar…
ring försäkringsbolaget

• Wow
  • Gilla
corasmus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.