9 827 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Takpanel i snedtak mot väggips - vad sätter man först?
Vad sättar man först när man har snedtak (45grader) takpanelen (råspont) eller väggipsen? Vi vill helst slippa taklist.
Jag inbillar mig att om man sätter väggipsen först så blir det snyggare men det kanske är lättare att göra tvärtom?
En snarlik fråga är hur man gör ett ytterhörn med panel på ena sidan och gips på andra? I takkupan så kommer vi få just det problemet. Låter man panelen rå gipset eller tvärtom och finns det något sätt att slippa en kantlist?
Jag inbillar mig att om man sätter väggipsen först så blir det snyggare men det kanske är lättare att göra tvärtom?
En snarlik fråga är hur man gör ett ytterhörn med panel på ena sidan och gips på andra? I takkupan så kommer vi få just det problemet. Låter man panelen rå gipset eller tvärtom och finns det något sätt att slippa en kantlist?
Om du med råspont menar ytskiktet på takpanelen så skulle jag gjort såhär.Dr.SiC skrev:Vad sättar man först när man har snedtak (45grader) takpanelen (råspont) eller väggipsen? Vi vill helst slippa taklist.
Monterat gipsen först ,sedan klyvt första takpanelen ca 50 grader då får du en tät skarv.
Angående panel mot gips så går det om du vill pilla lite så kan du gira panelen 45 grader sedan limma på en liten 45 graders girbit avsluta med en mjukfog mot gipsen. Mycket pill men funkar.
Lycka till
Jo, det är råspont vi har tänkt oss men med den hyvlade sidan neråt.
Fattar inte riktigt vad du menar med att klyva första panelen 50 grader, första varifrån då räknat? 50 grader i förhållande till vad?
Köra med girbitar känns mer än pilligt, snarare inte en chans men du har nog rätt i att det funkar.
Fattar inte riktigt vad du menar med att klyva första panelen 50 grader, första varifrån då räknat? 50 grader i förhållande till vad?
Köra med girbitar känns mer än pilligt, snarare inte en chans men du har nog rätt i att det funkar.
Det beror ju på i vilken riktning du ska ha takpanelen, men han har nog tänkt sig att du ska ha den tvärs mot takfallet (eller m a o parallellt med nocken) och att du då snedklyver den bräda som ska sitta längst ned där snedtak möter vägg, så att den får en spetsig kant som passar mot väggen utan att det blir glipa där.Dr.SiC skrev:
För att passningen säkert ska bli bra klyver man till en vinkel något "vassare" än takvinkeln. Tiltar man bladet på en borddsåg 50 grader från dess normala 90 grader blir brädans kant 40 grader, alltså litet vassare än 45.
Farzan skrev:Det beror ju på i vilken riktning du ska ha takpanelen, men han har nog tänkt sig att du ska ha den tvärs mot takfallet (eller m a o parallellt med nocken) och att du då snedklyver den bräda som ska sitta längst ned där snedtak möter vägg, så att den får en spetsig kant som passar mot väggen utan att det blir glipa där.
För att passningen säkert ska bli bra klyver man till en vinkel något "vassare" än takvinkeln. Tiltar man bladet på en borddsåg 50 grader från dess normala 90 grader blir brädans kant 40 grader, alltså litet vassare än 45.
Precis.
Sista panelen kan du ju låta gå förbi gipsen och sticka ut 5-10 mm, ungefär som många hustillverkare gör med fönstersmygar som inte ska ha foder om du förstår hu jag menar. Låt gipsen gå emot men lämna några mm innan paneleln och mjukfoga därså det kan ta upp rörelser som blir, dra sedan tapet eller väven mot panelen eller måla.Dr.SiC skrev:
barajag och Farzan, det var egentligen inte övergång väggen på långsidan och taket jag tänkte på utan övergången gavelvägg-tak, gips eller panel först där?
Ola78, det är en fullt tänkbar lösning men blir det snyggt när man ser alla kortändar på panelen?
Ola78, det är en fullt tänkbar lösning men blir det snyggt när man ser alla kortändar på panelen?
Aha.Dr.SiC skrev:
Jag skulle lagt gipsen först, sedan panelen mot, panelen är ju mycket hållbarare.
Klicka här för att svara