2 967 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Takomläggning, är detta rätt?
Som jag sa till min granne 1997 redan när det börjades byggas källare ( dom rev en sommarstuga och skulle bygga ett stort, riktigt hus)...två våningar med källare i hjuvik Torslanda Göteborg.
VAR MED från när grunden läggs, du ska bygga ett hus värt flera miljoner helt i blindo?
Det var ju en himla tur att jag var hemma för dom började gena....
Ta ledigt från jobbet och var på plats. det är väl investerad tid och taket blir inte många tusen dyrare.
VAR MED från när grunden läggs, du ska bygga ett hus värt flera miljoner helt i blindo?
Det var ju en himla tur att jag var hemma för dom började gena....
Ta ledigt från jobbet och var på plats. det är väl investerad tid och taket blir inte många tusen dyrare.
Då jag inte litar på takläggarens förmåga att lösa problem tänker jag att jag behöver ha bra koll själv på lösningar och behöver därför hjälp. På taket finns två 125 ventrör från två badrumsfläktar. De kommer ut precis bredvid varandra, och även luftningen till avloppet. De har täckts av en plåthuv, men lösningen har gett problem med kondens på taket då huven var oisolerad. Jag tror att jag insett att det blir svårt att ersätta denna huv rakt av, finns inga färdiga huvar som jag hittat som kan ta båda rören. Vad göra?
Dela på rören så det går sätta två fabrikshuvar? Känns enklast att få tätningen rätt så för nu blir det problem med manschetter när rören sitter så tätt. Eller finns det någon annan lösning?
Tacksam för all hjälp.
Dela på rören så det går sätta två fabrikshuvar? Känns enklast att få tätningen rätt så för nu blir det problem med manschetter när rören sitter så tätt. Eller finns det någon annan lösning?
Tacksam för all hjälp.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Allvetare
· Stockholm
· 1 845 inlägg
den tejpningen känns inte som något som håller i 30 år, iaf är det inte hur man ska göra
Gör en ram i plyfa som följer taklutningen. Be plåtslagarn att han dels monterar underbeslag och gör en ny huv när pannorna är lagda. Då vet du att det är tätt.M mistlur skrev:
Ja en ram av plyfa låter som en bra lösning, där takpappen viks upp mot ramen och huven sedan träs på.
Men jag hittar inga instruktioner för detta som inte är youtubevideos. Hade varit bra med en instruktion med bild och text.
Det lutar åt att jag ska försöka göra allt själv, litar inte på firman och nu är det fyra veckor sedan ställningen byggdes. Så j*vla less på detta
Men jag hittar inga instruktioner för detta som inte är youtubevideos. Hade varit bra med en instruktion med bild och text.
Det lutar åt att jag ska försöka göra allt själv, litar inte på firman och nu är det fyra veckor sedan ställningen byggdes. Så j*vla less på detta
Det här är inget man lattjar ihop som lekman , jag tycker du skall dela upp det eventuellt koppla ihop de två rören inne på vinden ( isolera det ovanför isoleringen) och sätta en eller två huvar färdiga med isolering invändigt och en hole in one panna till avloppsluftaren
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Har använt vilpe tak-genomföring med mycket gott resultat enkel att montera och känns säkert när man är färdig
https://www.vilpe.com/sv/product-category/genomforingar/
https://www.vilpe.com/sv/product-category/genomforingar/
På grund av alla brister har jag begärt att riva avtalet med firman. Började riva övre takfallet idag, läkt och papp. Känns bra att jag tog beslutet då jag hittade massor av brister.
Jag tror inte detta är ovanligt. Uppmanar alla att vara kritiska och kontrollera så takläggarna inte fuskar, eller anlita besiktningsman.
Jag tror inte detta är ovanligt. Uppmanar alla att vara kritiska och kontrollera så takläggarna inte fuskar, eller anlita besiktningsman.
Gjorde såhär vid genomföringen. Byggde en sarg av 30 mm virke och drog upp pappen.
En liten gnutta bättre än firmans tejphärva är min bedömning. Men jag är lekman.
Använder tjockare duk, 2,2 kg per m2. Köpte en spikpistol på jula. Funkar ok. Ibland hamnar spikarna snett och lite av bandets tråd följer med. Antar att det är normalt.
River nedre takfallet imorgon.
En liten gnutta bättre än firmans tejphärva är min bedömning. Men jag är lekman.
Använder tjockare duk, 2,2 kg per m2. Köpte en spikpistol på jula. Funkar ok. Ibland hamnar spikarna snett och lite av bandets tråd följer med. Antar att det är normalt.
River nedre takfallet imorgon.
Ja jag håller med, jag la om mitt eget tak 2016 med utmärkt resultat.
Går fint om man är normalhändig och tar det lugnt och fint + följer montageanvisningar till punkt och pricka. 👍
Jag kommer garanterat göra om det i egen regi på nästa hus också...
https://www.byggahus.se/forum/threads/nar-morbrorn-sparade-250-tusen-pa-takbytet.536268/post-6007444
Går fint om man är normalhändig och tar det lugnt och fint + följer montageanvisningar till punkt och pricka. 👍
Jag kommer garanterat göra om det i egen regi på nästa hus också...
https://www.byggahus.se/forum/threads/nar-morbrorn-sparade-250-tusen-pa-takbytet.536268/post-6007444
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 845 inlägg
Helt rätt att häva avtalet och betala ingenting då du måste riva deras fuskbygge. jag ser att du är mycket mer noggrann än lejonparten av sk takläggare som tar bra betalt för att slarvlägga tak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden