Skogochmark
Jag hoppas du inte betalt något ännu😱

Som jag sa till min granne 1997 redan när det börjades byggas källare ( dom rev en sommarstuga och skulle bygga ett stort, riktigt hus)...två våningar med källare i hjuvik Torslanda Göteborg.

VAR MED från när grunden läggs, du ska bygga ett hus värt flera miljoner helt i blindo?

Det var ju en himla tur att jag var hemma för dom började gena....

Ta ledigt från jobbet och var på plats. det är väl investerad tid och taket blir inte många tusen dyrare.

Då jag inte litar på takläggarens förmåga att lösa problem tänker jag att jag behöver ha bra koll själv på lösningar och behöver därför hjälp. På taket finns två 125 ventrör från två badrumsfläktar. De kommer ut precis bredvid varandra, och även luftningen till avloppet. De har täckts av en plåthuv, men lösningen har gett problem med kondens på taket då huven var oisolerad. Jag tror att jag insett att det blir svårt att ersätta denna huv rakt av, finns inga färdiga huvar som jag hittat som kan ta båda rören. Vad göra?
Dela på rören så det går sätta två fabrikshuvar? Känns enklast att få tätningen rätt så för nu blir det problem med manschetter när rören sitter så tätt. Eller finns det någon annan lösning?
Tacksam för all hjälp.

• Tre ventrör på ett tak, två mindre och ett större, täckta med grönt tejp runt basen, omgivna av råspont och takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt monterad ventilationshuv i plåt på tak, orsakar kondensproblem. Huven täcker ventiler och luftningsrör, potentiellt utan isolering.
    Skapa konto
den tejpningen känns inte som något som håller i 30 år, iaf är det inte hur man ska göra

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M mistlur skrev:
Då jag inte litar på takläggarens förmåga att lösa problem tänker jag att jag behöver ha bra koll själv på lösningar och behöver därför hjälp.
Gör en ram i plyfa som följer taklutningen. Be plåtslagarn att han dels monterar underbeslag och gör en ny huv när pannorna är lagda. Då vet du att det är tätt.

Ja en ram av plyfa låter som en bra lösning, där takpappen viks upp mot ramen och huven sedan träs på.
Men jag hittar inga instruktioner för detta som inte är youtubevideos. Hade varit bra med en instruktion med bild och text.
Det lutar åt att jag ska försöka göra allt själv, litar inte på firman och nu är det fyra veckor sedan ställningen byggdes. Så j*vla less på detta :(

Det här är inget man lattjar ihop som lekman , jag tycker du skall dela upp det eventuellt koppla ihop de två rören inne på vinden ( isolera det ovanför isoleringen) och sätta en eller två huvar färdiga med isolering invändigt och en hole in one panna till avloppsluftaren

Redigerat:
På grund av alla brister har jag begärt att riva avtalet med firman. Började riva övre takfallet idag, läkt och papp. Känns bra att jag tog beslutet då jag hittade massor av brister.
Jag tror inte detta är ovanligt. Uppmanar alla att vara kritiska och kontrollera så takläggarna inte fuskar, eller anlita besiktningsman.

• Träreglar och takpapp delvis demonterade vid övre takfallet, bredvid tegel och grönt tätningsmaterial.
    Skapa konto
  • Hand som visar skada i takpapp och synlig underläkt, pekar på dåligt utfört takarbete.
    Skapa konto
  • Hand i arbetshandske inspekterar slitna materialskikt på ett tak, bakomliggande takpapp syns.
    Skapa konto
  • Träreglar över svart takpapp på ett pågående takrenoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Takläggning med exponerad trästruktur, grön väv och svart papp, visar på detalj av bristfällig konstruktion efter påbörjad renovering.
    Skapa konto
  • Takpapp och läkt under renovering, visar dåligt utfört arbete med synliga brister.
    Skapa konto
Gjorde såhär vid genomföringen. Byggde en sarg av 30 mm virke och drog upp pappen.
En liten gnutta bättre än firmans tejphärva är min bedömning. Men jag är lekman.

Använder tjockare duk, 2,2 kg per m2. Köpte en spikpistol på jula. Funkar ok. Ibland hamnar spikarna snett och lite av bandets tråd följer med. Antar att det är normalt.
River nedre takfallet imorgon.

• Träram av 30 mm virke runt ventilationsrör, täckt med tjockt material för genomföring på tak. Spikar och sömmar synliga vid kanterna.
    Skapa konto
  • Spikpistol på grå taktäckning med synliga skruvar längs en svart remsa, träyta i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Spik genom svart tjock duk med grov yta nära kant av sandigt material, del av takrenovering.
    Skapa konto
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Intet
Utmärkt! Du gör det själv istället.

• Gilla
MWHN och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt att häva avtalet och betala ingenting då du måste riva deras fuskbygge. jag ser att du är mycket mer noggrann än lejonparten av sk takläggare som tar bra betalt för att slarvlägga tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.