Läget känns ganska förtvivlat 🙁 Takläggarna har redan rivit läkt och duk en gång efter att jag påpekat att de missat samtliga takstolar, läkten var sönderskjuten med spikpistol och duken vid takfoten var så sned att den stack ut 15 cm.
Nu när de lagt duk och läkt igen upptäcker jag att plastremsan sitter kvar…
Vad ska jag göra? Vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag tänker själv att detta är ett fel som en takläggare omöjligt kan göra?
Kan jag häva avtalet? Eller måste jag bita i det sura äpplet och kräva att det görs om IGEN?
😭

• Hand lyfter upp takduk för att visa kvarvarande plastremsa som borde ha tagits bort vid takläggningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat takmaterial med plastremsa synlig och trasig läkt, felaktigt monterad av takläggare, omgivet av grus och träflisor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Men vad faaa.....

M mistlur skrev:
Vad ska jag göra?
Mistlur - detta är ju på nivån av asfaltsläggare från Irland. Är de fulla (allvarlig)? Prata med firmans ägare och försök komma överens om att ni enas om att riva avtalet. Annars har de nog rätt att försöka igen .. jag antar att du inte betalt något ännu??

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Har inte betalat något än. Men jag är skeptisk till att de fixar att bygga ett tak korrekt.

K
Ser ut som riktiga klåpare

Antar att det inte bara är jag som är ”petig”. Hade uppskattat enormt om någon med erfarenhet av takomläggning professionellt ville uttala sig.

Om du vill ge företaget en tredje chans så begär att en besiktningsman kontrollerar när varje delsteg är klart, så klart med avdrag på slutfakturan för denne kostnad.

Annars är rådet från elpaco nog det bästa, att hitta ett mer seriöst företag. Tyvärr lär det vara svårt att få en sådan att ta sig an talet inom rimlig tid.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Det behövs ingen yrkestakläggare för att se att det är så fel det kan vara. Detta säger jag inte ofta, då jag tycker många är rätt gnälliga men detta måste göras om helt ifall hela taket är fellagt. Det bästa vore att de sparkades ut för de är uppenbart helt inkompetenta. Det goda är att vilken nolla till amatör klarar galant av att lägga ett sådant tak korrekt själv. Jag vet. För jag har gjort det själv utan att ha någon som helst erfarenhet av takläggning. Bra blev det också. Och fort går det.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fy va hemskt du kan inte släppa dit dom igen hur du löser det juridiska vet jag faktiskt inte hoppas Claes Sörmland svarar i tråden men framförallt stoppa dom nu

Förmodligen är en vanlig takpapp bättre än den tunna takduk som används på ditt tak. Den polyestervävbaserade duken är också känsligare för genomspikning så ska det bli tätt bör det ligga en tätningsremsa av butylgummi under läkten.
Det vore också av allmänintresse att forumets läsare fick veta vilken firma som gjort jobbet, för detta är inte fackmannamässigt utfört.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
DM TAK AB Kolla in denna firma som har en youtubekanal med mycket tips på hur korrekt montage ska göras. kontrollera tex genomföringarna som är mest kritiska, dock är hela montaget fel så allt borde göras om. dinna rättigheter ang hävning läs KtjL 21 §. du har troligen rätt att häva avtalet pga så grovt fel och att de redan har gjort om arbetet en gång tidigare, ta hjälp av konsumentvägledare och eller juristhjälp via hemförsäkringen, det brukar vara gratis med rådgivning för att kontrollera dinna rättigheter. Dock betala ingenting till entreprenören för detta kommer aldrig bli bra

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Tack Villa vista, bra tips. Det behöver jag. 🤗

Reklamera skriftligt nu, med foton, och be dem avvakta innan pannorna läggs. Så länge duk och läkt ligger öppna går felen att visa, sedan är de dolda. Du behöver inte släppa upp dem en tredje gång: firman får bara avhjälpa om du inte har särskilt skäl att avvisa erbjudandet (20 § konsumenttjänstlagen), och att samma tak redan rivits om en gång är skälet du anger. Är jobbet bara delvis utfört får du enligt 21 § häva avtalet för återstående del, om det finns starka skäl att anta att det inte blir färdigt utan fel av väsentlig betydelse. Fällan är att låta dem fortsätta medan du funderar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Svårt att hitta någon som kan ta sig an jobbet på kort varsel. Vet ni någon i Kalmartrakten som ni vet kan får ni gärna PM:a. Jag lutar åt att låta dem göra om igen, kommer kräva insyn så jag besiktigar allt under pannorna innan de läggs på. Det är ju trots allt det jag gjort nu två vändor…
Tack för alla svar.

Själv är bäste dräng.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.