Byggahus.se

Taklyft behålla taket!

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Undrar om det finns någon här som har erfarenheter från att lyfta taket på huset utan att byta takstolar, alltså att höja vägglivet så man får en våning till och sen montera tillbaka samma tak. Det känns som det skulle vara billigare än att byta hela taket.

Tacksam för svar!

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Re: Taklyft behålla taket!

Ofta måste man nog såga sönder takstolarna för att bibehålla innertaket på entréplan.

Jag har svårt att tro att man byggt villor någång där man byggt ett komplett valv och sen ställt takstolar ovanpå detta....Jo, det finns säkert undantag...

Dessutom kostar takstolar mellan 800 och 1000 spänn/stycket, och så behöver du en jäkla massa råspont, spik och papp.... men du sparar ju inga jättesummor direkt.

3. K
    Medlem Nivå 1

Jag menar alltså att lossa taket från bjälklaget och sen stabilisera med nya hanbjälkar på takstolarna därefter hissa upp hela alltet och sedan bygga ny yttervägg runt hela huset.
    Då behöver jag ingen papp, spik och råspont etc.

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11

allt går....

Men frågan är fortfarande hur du rent praktiskt ska lyckas bygga om takstolarna utan att först behöva lyfta upp dem en bit för att sätta dit en ny underram.

Sen blir det ju inte lite trixigt att lyfta hela konstruktionen rakt upp utan att någon del viker sej.

Sist ska då taket stå/hänga där 2,8 meter uppe i luften medan du reser fyra nya ytterväggar. Det befintliga taket lär ju väga ett gäng hundra kilo.

Som sagt... allt går, men frågan är; till vilket pris.

5. J
    Medlem Nivå 3

Har sett nån annons i någon tidning om detta men vet ej pris.. Så det borde inte vara en omöjlighet att genomföra.

6. Fasting65
    Medlem Nivå 11

jag är ganska säker på att du sett en annons för borkas takvåningar (http://www.takvaningar.se/) eller åtvidabergs (http://www.atvidabergshus.se/?id=11), närmare bestämt denna bild:

...eller har jag gissat fel?

Ingen av dessa två leverantörer lyfter taket och behåller det gamla, utan man tar bort taket, lägger på en ny våning och ersätter med nytt tak.

7. K
    Medlem Nivå 1

Några stolar i taget.

Vi är inne på samma ide`.Fast vi har tänkt plocka ner taket några meter i taget höja väggen och sätta tillbaka. Finns det någon med erfarenhet. Kostnaden för detta är flera hundra tusen billigare än ett sk taklyft.

8. L
    Medlem Nivå 6
    har släkt som via domkrafter höjt sitt tak och byggt på vinden.... det gick så bra så.
    Vet dock inte hur de gjorde rent praktiskt - men det går alltså!