Ska bygga ett garage och förråd med en total takyta om ca 120m2. Taket kommer vara av typen pulpettak med högsta punkten längst fram och med ca måtten lxb 12x10m.
Man kommer sällan eller aldrig se taket då det vetter mot skog och dessutom ligger ganska högt, så utseendet är av mindre betydelse.

Problemet som jag har är att taklutningen bara är 10 grader, så om jag har förstått saken rätt kan jag inte använda vanliga betongpannor.

Vad är då det billigaste alternativet?

Takpapp (helsvetsad företrädesvis, även om det finns så kallad självtäck med klisterkant som ska klara ner till 3,6 graders lutning) är nog det som gäller på ditt tak

Vad innebär ”helsvetsad”? Låter som att det inte är något som lämpar sig för gör det självarn?

Har sneglat lite på dom här papptaken med klisterkant, är dom helt värdelösa?
Dom priser jag sett på dom ligger ungefär på det dubbla mot betongpannor.

Hur ligger ett helsvetsat papptak prismässigt?

Finns det inga billigare alternativ?

Helsvetsat är lite knepigare, och man använder en typ av papp som inte är lättillgänglig för gör-det-självaren. Om underlagspappen redan är lagd skulle jag tro att det går på någonstans knappt 200 spänn kvadratmetern.

De självklistrande är inte värdelösa, men de helsvetsade är bättre.

Mikael_L
Kan inte den billiga takplåten från Byggmax vara ett alternativ ?
Den ligger väl på 60:-/kvm, då måste man ändå ha papp under, men räcker det inte då med den billigare underlagspappen?
Sen har byggmax inte längre plåt än 4meter, så tyvärr måste den väl skarvas med lite överlapp (= dyrare /kvm)

Helsvetsat är faktiskt något annat än det ni tänker på, det är när man svetsar hela ytan på pappen och det gör man väldigt sällan. Skarvsvetsat är nog det ni tänker på det är när man bara svetsar överlägget på papprullarna, det är den vanligaste varianten och är miljarders gånger bättre än klisterpappen.

Just det ja, det är skarvsvetsat jag tänker på. Hade inte helt koll på teminologin tydligen. :)

Har ett garagetak som måste fixas. Om nu inte helsvetsat är något för gördetsjälvaren, hur är det då med skarvsvetsat? Handlar det bara om att värma skarvarna med t ex gasolbrännare eller är det lurigare än så?

MVH
Ronnie

Alltså, vi måste skilja på två saker: det finns två sorters "papp" som vi talar om här (sedan finns det en uppsjö av fabrikat, asfaltsblandningar, tjocklekar mm. men det kan vi ta en annan gång) och det är Gör-det-själv produkter och entreprenadprodukter.

Till gds-prylarna finns det alltid en bruksanvisning om hur man går till väga och man behöver aldrig använda sig av gasol.

entr.-produkterna går inte att komma över i handeln normalt sett, men kan ju naturligtvis kommas över på annat sätt, DOCK är det inget som rekommenderas för den som inte har någon erfarenhet av det då det kräver kunskap och utrustning.

I det fallet man vill ha en "riktig" papp på taket så bör man definitivt anlita en fackman.

Mikael_L skrev:
Kan inte den billiga takplåten från Byggmax vara ett alternativ ?
Den ligger väl på 60:-/kvm, då måste man ändå ha papp under, men räcker det inte då med den billigare underlagspappen?
Sen har byggmax inte längre plåt än 4meter, så tyvärr måste den väl skarvas med lite överlapp (= dyrare /kvm)
Glöm plåt om du inte ska ha bandfalsat, det är 14 grader som gäller. (1:4)

Plannjas pannplåt kan läggas ner till 10 graders lutning, och deras P20, P20-75 och Sinus 18 kan tydligen läggas ner till 5,7 grader.

Mikael_L
jon_h skrev:
Plannjas pannplåt kan läggas ner till 10 graders lutning, och deras P20, P20-75 och Sinus 18 kan tydligen läggas ner till 5,7 grader.
Ja just, visste ju att det fanns nån lägsta vinkel, men hade inte så bra koll på vilken det var. Byggmax-plåten får vi väl misstänka inte fungerar under 14 grader till dess annat har bevisats då!

jon_h skrev:

Visst, och har man inte problem innan så..........

Det är möjligt att man får problem, jag är ingen expert på detta. Jag säger bara det tillverkaren godkänner som minsta lutning för sina produkter.

Har i och för sig svårt att tro att det skulle bli några problem om man monterar enligt Plannjas anvisning. Det skulle bli dyrt för Plannja att fortsätta påstå att deras produkter fungerar på så låglutande om de inte gör det.

det är min egna personliga åsikt, baserat på mina erfarenheter, jag hade inte lagt ex. shingel heller på den lutningen trots att det är tillåtet.

se det som ett råd: vid lutningar under 14 grader, se till att få på ett tätskit alt. bandtäckt plåt !!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.