Hej,
Jag undrar kan jag montera en taklampa ip20 klassade på tätt/inglassad balkong? Jag skulle ha en dimmer på den också. Jag har vägguttag på balkongen som är ip44.
Vad tänker ni om det här?

Det går bra att sätta en IP21 klassad lampa där.
Bifogar en bild över kapslingsklasser utomhus

Schematisk illustration av kapslingsklasser för elmaterial utomhus med olika IP-koder placerade vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dariush och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att hela lampan ska vara innanför den "säkra zonen"

• Gilla
Dariush
  • Laddar…
Tack för snabbt svar,
Jag tänkte bifoga bilder också att du ser hur har jag monterad dimmer och taklampan. Dimmer har jag monterad bredvid vägguttaget. L kabel har jag tagit från vägguttaget.

• Monterad dimmer på väggen vid ett fönster och en pendelarmatur hängande över ett matbord i ett upplyst rum.
    Skapa konto
  • En dimmer och ett vägguttag monterat på en beige vägg, med synlig kabelinstallation.
    Skapa konto
U Uffe A skrev:
Tänk på att hela lampan ska vara innanför den "säkra zonen"
Hej,
Taklampa som jag har monterad är IP20. Jag undrar om det ska bytas ut eller? Jag har lagt upp några bilder på taklampa och dimmer.

BirgitS
Kan det komma vatten på lampan eller dimmer?
Det är det som avgör vilken klass som behövs.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan det komma vatten på lampan eller dimmer?
Det är det som avgör vilken klass som behövs.
Hej,
Jag tror inte faktisk, Det är ganska tätt balkong, Men tänker jag på kalla vinter tider och om det kan bli fukt på balkongen.

Bästa svaret

BirgitS
Det låter inte sannolikt att luften på balkongen skulle bli nerkyld så mycket när den kommer åt dimmern/lampan att den kondenserar. Kolla på Uffes bild så ser du längst till höger ett tak och under det taket behövs inte mer än IPx1, precis som under takfoten, dvs. kan det inte regna på elprylarna behövs inte någon högre klass.

• Gilla
Dariush
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter inte sannolikt att luften på balkongen skulle bli nerkyld så mycket när den kommer åt dimmern/lampan att den kondenserar. Kolla på Uffes bild så ser du längst till höger ett tak och under det taket behövs inte mer än IPx1, precis som under takfoten, dvs. kan det inte regna på elprylarna behövs inte någon högre klass.
BirgitS BirgitS skrev:
Tack för snabbt svar!
jag undrar om att jag har monterad dimmer rätt. Jag tog L kabel från Väggutaget Och nollan är obruten. Det fungerar utmärkt. Sen finns det en strömbrytare in i Lägenheten innan balkongdörren.

BirgitS
Det låter rimligt, även om det saknas tändtråd (från dimmer till lampa) och vilka anslutningar du använde på dimmern i din beskrivning.

• Gilla
Dariush
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter rimligt, även om det saknas tändtråd (från dimmer till lampa) och vilka anslutningar du använde på dimmern i din beskrivning.
Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.