Hej!
Vi har en skena med spotlights från IKEA som heter Beryll. Den satt uppe när vi flyttade in och har fungerat fram till nu. Det small/"poffade" till i den och alla lampor slocknade. Jag kollade säkringen och den var hel. Nåväl, upp på stegen och skruvade ner den för att kolla, den ska ändå bytas. Då såg jag att jordsladden, ni ser den på bilden, inte sitter i utan är lös. Ser då även att det sitter en jordsladd, se bild, som är inkopplad där sladdarna kopplas i och som sedan är jordad i metallfästet som är fäst i taket och som själva taklampan sedan fästs i. Nu till frågan/frågorna...kan den lösa jorden ha lossnat från fästpunkten och att det var därför det small/"poffade" till? Ska den sättas tillbaka där eller är det någon annan lösning med den "extra" jordsladden till metallskenan? Jag hoppas ni förstår mina frågor med hjälp av text och bilder.
Öppen elektrisk installation med lösa jordledningar i en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spotlight från IKEA med öppen elkoppling och lös jordsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampan har utgått från IKEA och därför hittar jag ingen monteringsanvisning.
Tack på förhand!
//Andreas

Den där är dubbelisolerad, märkt med en dubbelfyrkant, och ska inte jordas alls.

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Den där är dubbelisolerad, märkt med en dubbelfyrkant, och ska inte jordas alls.
Lampan är dubbelisolerad ja, men knappast hållaren den skruvas upp emot?

Drivdonet är dubbelisolerat, sedan har det monterats i en armatur som bedöms behövas jordas.

Låt armaturen hänga i trådarna, funkar den då?
Den där klumpen med isoleringsband, vad innehåller den?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Drivdonet är dubbelisolerat, sedan har det monterats i en armatur som bedöms behövas jordas.

Låt armaturen hänga i trådarna, funkar den då?
Den där klumpen med isoleringsband, vad innehåller den?

Protte
Ok, hänga i trådarna, får prova imorgon. Klumpen med isoleringstejp? Det är bara isoleringstejp virat runt jordsladden som kommer från taket så den innehåller ingenting, förutom jordsladden då så att säga.

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Vad menas med dubbelisolerad? Ska inte jorden som kommer ner från taket, ihop med N och L, vara inkopplad?

Krokben
A andhak1 skrev:
Vad menas med dubbelisolerad? Ska inte jorden som kommer ner från taket, ihop med N och L, vara inkopplad?
Om en lampskärm t ex är dubbelisolerad betyder det att metall-delarna på lampan omöjligt kan komma i kontakt med ström, dvs ingen risk att du får en stöt från den trots att något fel uppstår. När man monterar prylar som är dubbelisolerade och det finns jord framdragen så brukar man isolera jordkabeln med en wago, ubåt eller liknande och helt enkelt låta jorden vara oinkopplad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.