Hej, jag planerar att installera en taklampa i sovrummet.

Lampan är dubbelisolerad och hängs i kabel från takkrok.
Ström kommer från jordat lamputtag i vägg med tändtråd.
Lampan avslutas i medföljande plint med snabbkoppling och har en bygel där båda SKX kabelarna dragavlastas och sedan hängs bygeln i takkroken. Plinten fästes även den i bygeln.

Jag ser två alternativ:
1a) Ej fast installation: jordad lamppropp kopplas in i uttaget på vägg, SKX 2G0,75 läggs i kabelkanal längs taket in i lampkåpan där den avslutas i lamppropp. Plint i lampan byts ut mot honpropp.
1b) Alternativt skippas lamppropparna och kabeln kopplas direkt in i plinten.

Nackdelen är att jag inte hittar röd SKX eller röd kabelkanal och mitt tak är rött.
Eventuellt blir det trångt under lampkåpan.

2a) Fast installation: uttag i vägg byts ut mot doslock med näsa, EKLK 3G1,5 spikas längs taket in i lampkåpan där den kopplas i ett utanpåliggandes lamputtag fast i tak. Plinten byts ut mot lamppropp och kopplas i nya uttaget.
2b) Alternativt används inte utanpåliggandes uttag och EKLK kopplas istället direkt in i plint, är det tillåtet?

Fördelen är att det finns både faluröd EKLK och faluröd Letti klammer.
Ev. nackdel är att lamputtaget bygger ca 25mm ut, och måste placeras på sidan om takkroken och det är osäkert om lampkåpan kommer täcka allt det.

I tak finns ingenting och en takkroksskruv sätts dit för att bära lampan.

Jag vill ha en korrekt installation med fokus på estetik och just nu lutar det mot lösning 2a ifall det ryms under kåpan, med lösning 2b borde allt passa med råga men utanpåliggandes fast installerad EKLK som avslutas i klippt kabel kanske inte är tillåtet?
Infällt är det ju inte ovanligt med rörutlopp med klippt FK...
Plinten som EKLK kopplas i är ju avlastad i bygeln som hängs i takkrok.

Tips på lösning?

Hand håller delar av taklampa inklusive plint med snabbkoppling, kablar och lampkåpa för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar superlimma lampsladd, som här t ex. Det är dessutom någonting man får lov göra själv. Många sätter kabelkanaler men jag tycker detta syns minst. Lite dålig bild, men jag tror det framgår :)

• Kristallkrona i tak med osynlig limmad lampsladd längs taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där ser bra ut tycker jag men eftersom jag inte hittar material i röd färg så kommer jag då få ett svart eller vitt "streck" över halva taket.

V varrg skrev:
Ja, det där ser bra ut tycker jag men eftersom jag inte hittar material i röd färg så kommer jag då få ett svart eller vitt "streck" över halva taket.
Det går fint att måla på lampsladd.:)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.