Jag har ett badrum med en takkupol som ni kan se på denna bilden:
https://drive.google.com/open?id=16Chur7pxKsCONlBcgpK_J7nziarT7hd_

Jag har en fuktstyrd fläkt (Fresh Intellivent) som går på konstant lågvarv och dessutom startar efter varje dusch, men trots detta så vill det alltid samlas lite fukt högst upp vid takkupolen. Efter en längre tid börjar det bildas svartmögel som man får rensa bort högst uppe i trumman.

Jag har lite funderingar på att sätta upp någon form av glasskiva som sluter tätt mot trummans öppning. Då motverkas fukt som vill åka upp där och jag behåller dagsljuset vilket är trevligt.

Vet någon om det finns några färdiga produkter för detta eller blir det att bygga någonting själv? Vad rekommenderar ni i så fall?

problem nummer ett är nog luftväxlingen uppe där och den blir inte bättre av att man täcker för hålet nere skulle jag tro. Kanske snarar förvärrar det hela. Såna här kupoler medför oftast sånt här och undviks väl numera av samma anledning och vill man ändå prompt ha så kanske man får stå ut med vissa egenheter.
Ska man slippa problemet helt så kanske man får ha nån väldigt forcerad ventilationsanläggning och det blir ju inte så trevligt det heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.