Hej, vi köpte nyligen en jättefin ljuskrona att ha i vardagsrummet i vår lägenheten. Den innehåller flera hängande glasdetaljer som precis vidrör varandra.. efter några veckor inser vi att minsta hältramp från grannarna ovan vibrerar ner i lampan som skakar och låter som farmors gamla vitrin 
Jag funderar på vad man kan ha som dämpar skakningarna. En för hård dämpare kommer låta vibrationerna bara passera rakt igenom. Men kan inte komma på vad som är mjukt, men ändå starkt nog för en ljuskrona av så mycket glas.
Min första tanke var en fjäder för en boxningssäck, men om någon har andra förslag är jag beredd att testa det mesta
Eller ännu bättre om någon lyckats få bort likande vibrationer, hur såg er lösning ut?
- Christoffer
Jag funderar på vad man kan ha som dämpar skakningarna. En för hård dämpare kommer låta vibrationerna bara passera rakt igenom. Men kan inte komma på vad som är mjukt, men ändå starkt nog för en ljuskrona av så mycket glas.
Min första tanke var en fjäder för en boxningssäck, men om någon har andra förslag är jag beredd att testa det mesta
Eller ännu bättre om någon lyckats få bort likande vibrationer, hur såg er lösning ut?
- Christoffer
Ser ut som sådana här kanske får plats mellan glasdelarna lite diskret, https://www.tesa.com/sv-se/konsument/tesa-protect-ljuddaempare.htmlC Chrille W skrev:Hej, vi köpte nyligen en jättefin ljuskrona att ha i vardagsrummet i vår lägenheten. Den innehåller flera hängande glasdetaljer som precis vidrör varandra.. efter några veckor inser vi att minsta hältramp från grannarna ovan vibrerar ner i lampan som skakar och låter som farmors gamla vitrin
- Christoffer
Mm tanken slog mig att jag skulle tejpa alla kanter eller nått.. men det är nästan 70 glasdelar så jag utforskar fästanordningar först 
De där plupparna kan bli svåra att få till, misstänker att glasen kommer glida isär, men har säkert en karta pluppar liggandes nån stans så kanske kan prototypa!
De där plupparna kan bli svåra att få till, misstänker att glasen kommer glida isär, men har säkert en karta pluppar liggandes nån stans så kanske kan prototypa!
Klicka här för att svara