2 768 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Tillgänglighet entré flerbostadshus
Sida 1 av 2
Bor i en lägenhet och har blivit tillfälligt funktionsnedsatt efter en operation och insett hur dålig entrén är för folk med en funktionsnedsättning. Där finns en tung grind som har en automatisk dörröppnare men den kan bara användas av folk med permanent funktionsnedsättning som får en fjärrkontroll från kommunen. Det är kommunen som installerat den och är den främsta anledningen till att grinden är mycket trög. Samma sak gäller efterföljande portar.
Nyligen har det installerats ett tagg-system som gör det möjligt att öppna vissa entrédörrar utan nyckel, bl.a. grindar och entrédörrar till individuella portar (men inte alla grindar dock och inte heller t.ex. garagedörrar och vissa andra dörrar... vilket också är märkligt - varför installera en halv lösning?). Det här tagg-systemet är inte kopplat till de automatiska dörröppnarna.
Bostadshuset är någonstans från 80-talet.
Min fråga är ifall det finns något sätt att få dem att tillgänglighetsanpassa bättre? De är väldigt svåra att ha att göra med i normalfallet så att försöka prata med dem är i princip lönlöst, så det måste vara någon slags tvingande åtgärd med lagstöd genom kommun eller liknande. Vad kan man göra?
Mitt problem är tillfälligt men där kommer finnas många som har olika tillgänglighetsproblem nu eller i framtiden och ärligt talat även utan funktionsnedsättning är de här dörrarna alldeles för tröga att öppna.
Den lösning som låter lämpligast för mig är att taggen aktiverar de automatiska dörröppnarna som håller dörrarna öppna en stund.
Nyligen har det installerats ett tagg-system som gör det möjligt att öppna vissa entrédörrar utan nyckel, bl.a. grindar och entrédörrar till individuella portar (men inte alla grindar dock och inte heller t.ex. garagedörrar och vissa andra dörrar... vilket också är märkligt - varför installera en halv lösning?). Det här tagg-systemet är inte kopplat till de automatiska dörröppnarna.
Bostadshuset är någonstans från 80-talet.
Min fråga är ifall det finns något sätt att få dem att tillgänglighetsanpassa bättre? De är väldigt svåra att ha att göra med i normalfallet så att försöka prata med dem är i princip lönlöst, så det måste vara någon slags tvingande åtgärd med lagstöd genom kommun eller liknande. Vad kan man göra?
Mitt problem är tillfälligt men där kommer finnas många som har olika tillgänglighetsproblem nu eller i framtiden och ärligt talat även utan funktionsnedsättning är de här dörrarna alldeles för tröga att öppna.
Den lösning som låter lämpligast för mig är att taggen aktiverar de automatiska dörröppnarna som håller dörrarna öppna en stund.
Jag har ingen bättre lösning än det du föreslår, men det är ett jäkla otyg att installera dörröppnare som bara vissa får tillgång till. Det innebär ju att alla andra får en extra tung dörr att dra upp. Svårt för t ex barn.
Du nämner inte om det är hyresrätt/bostadsrätt/ägarlägenhet. Vad du kan göra för att påverka skiljer sig beroende på upplåtelseform. Men generellt finns inga lagar som kräver att fastighetsägare ska göra åtgärder för att tillgänglighetsanpassa en existerande byggnad, detta är snarare en fråga som hanteras i samband med bygglov. Så lite förenklat kan man säga att det är de lagar/regler som gällde för tillgänglighet när byggnaden uppfördes som styr, inte dagens. Finns lite undantag, som tex vid en större renovering, men inget i ditt inlägg som tyder på att dessa skulle vara aktuella.
Hyresrätt.BeaumontX skrev:
Du nämner inte om det är hyresrätt/bostadsrätt/ägarlägenhet. Vad du kan göra för att påverka skiljer sig beroende på upplåtelseform. Men generellt finns inga lagar som kräver att fastighetsägare ska göra åtgärder för att tillgänglighetsanpassa en existerande byggnad, detta är snarare en fråga som hanteras i samband med bygglov. Så lite förenklat kan man säga att det är de lagar/regler som gällde för tillgänglighet när byggnaden uppfördes som styr, inte dagens. Finns lite undantag, som tex vid en större renovering, men inget i ditt inlägg som tyder på att dessa skulle vara aktuella.
Ja, det var det jag var rädd för. De har gått "off the rails" senaste åren tyvärr med massa konstiga ändringar och beslut, så att de skulle göra någonting av denna magnitud av ren goodwill ser jag som ytterst osannolikt.BeaumontX skrev:
Jag är inte så intresserad av att lösa min tillfälliga situation så mycket som jag är intresserad av att lösa situationen för alla boende för all framtid. Trodde helt enkelt att där fanns starkare lagar och regler kring sånt här och att det bara behövdes någon som orkade dra i det.I itscire skrev:
För nybyggnad finns ju tillgänglighetskrav enligt PBL men för bef bostadsbeståndet finns bara möjligheten att söka bidrag för bostadsanpassning (Lag om bostadsanpassningsbidrag 2018:222)T TheLastNinja skrev:
Hyresvärden är inte den som har underhållsansvar för dörröppnaren utan det är den som satt upp den. Således så kan denne bara säga att man får vända sig till kommunen. Dock så borde man kunna gå hårt på hyresvärden om den tunga dörren. Kanske uppfyller den inte tillgänglighetskrav eller dylikt. Med lite tur kan det hända att de kopplar in dörren på passagesystemet.
Fast det är väl precis det som är problemet, att tillgänglighetskraven lyder under gamla lagar där detta uppenbarligen var OK. Problemet är ju att dörren är tung/trög främst pga just dörröppnaren som satts dit i efterhand vad jag förstått det (men säkert längesedan). Tillgänglighetsanpassning kräver inte bygglov enligt handläggare på kommunen men här har det ju både ökat tillgänglighet för vissa samtidigt som det sänkt det för andra. Handläggaren på kommunen blev till slut upprörd och sa helt enkelt att hon slösade tid på en fråga som inte är på hennes bord. Det finns inte heller någon som utöver tillsyn i ärenden som detta enligt samma person.M merbanan skrev:Hyresvärden är inte den som har underhållsansvar för dörröppnaren utan det är den som satt upp den. Således så kan denne bara säga att man får vända sig till kommunen. Dock så borde man kunna gå hårt på hyresvärden om den tunga dörren. Kanske uppfyller den inte tillgänglighetskrav eller dylikt. Med lite tur kan det hända att de kopplar in dörren på passagesystemet.
Du kan ju dokumentera just hur trög porten är. Den måste ju gå att öppna av de boende vid brand. Där är fastighetsägaren ansvarig.T TheLastNinja skrev:Fast det är väl precis det som är problemet, att tillgänglighetskraven lyder under gamla lagar där detta uppenbarligen var OK. Problemet är ju att dörren är tung/trög främst pga just dörröppnaren som satts dit i efterhand vad jag förstått det (men säkert längesedan). Tillgänglighetsanpassning kräver inte bygglov enligt handläggare på kommunen men här har det ju både ökat tillgänglighet för vissa samtidigt som det sänkt det för andra. Handläggaren på kommunen blev till slut upprörd och sa helt enkelt att hon slösade tid på en fråga som inte är på hennes bord. Det finns inte heller någon som utöver tillsyn i ärenden som detta enligt samma person.
Bjud över lämpliga barn, och andra muskelsvaga boende och se om de får upp dörren med automatiken avstängd. D v s i en utrymningssituation.
Vem ska jag skicka denna film till? Hyresvärden är antingen intresserad eller ointresserad av att göra något åt det, oavsett hur något "bevisas". Finns där inget påtryckningsmedel så kommer de inte ändra sig på grund av några goda argument.Claes Sörmland skrev:
Du har säkert rätt om din hyresvärd. Nej, då finns inte så mycket att göra.T TheLastNinja skrev:
Möjligen: Om brandskyddet verkligen är hotat av dörrens tröghet så kan du göra en anmälan till tillsynsmyndigheten i din kommun. Stämmer det att dörrens nya tröghet p g a den avstängda öppningsmekanismen verkligen ger ett försämrat brandskydd så kan fastighetsägaren få ett föreläggande att åtgärda det.
Ja det kanske vore en möjlig infallsvinkel. Det är inte så att det är omöjligt för folk att ta sig in eller ut utan det är helt enkelt svårare än det hade behövt att vara och främst för funktionsnedsatta är det lite för svårt.Claes Sörmland skrev:
Du har säkert rätt om din hyresvärd. Nej, då finns inte så mycket att göra.
Möjligen: Om brandskyddet verkligen är hotat av dörrens tröghet så kan du göra en anmälan till tillsynsmyndigheten i din kommun. Stämmer det att dörrens nya tröghet p g a den avstängda öppningsmekanismen verkligen ger ett försämrat brandskydd så kan fastighetsägaren få ett föreläggande att åtgärda det.