Hej!
Jag har ett gammalt hus med brutet tak och har tänkt att bygga till enl bilderna.
Takstolskonstruktion enl bild.
Det är öppet till nock på övervåningen och hanbjälkarna går genom rummet.
Tänkte göra takkonstruktionen i tillbygget så här
med ryggås, för där ska också vara öppet till nock och då blir det samma stil som det gamla.
Det blir ju några av de gamla takstolarna som ska kapas där tillbygget ska på.
Jag antar att man förbinder dem med en balk i "ränndalen". Frågan är vad man gör med de gamla hanbjälkarna. Kommer de behövas för konstruktionens stabilitet? Kan man ta bort dem, eller behöver man sätta en kraftigare balk längst ner på den första nya takstolen som sitter i liv med gamla husväggen, som man fäster in de gamla hanbjälkarna i.
Någon som har erfarenheter av nått liknande.
Även intresserad av andra ideer om konstruktionen...
Jag har ett gammalt hus med brutet tak och har tänkt att bygga till enl bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Takstolskonstruktion enl bild.
Logga in
Skapa konto
Det är öppet till nock på övervåningen och hanbjälkarna går genom rummet.
Tänkte göra takkonstruktionen i tillbygget så här
Logga in
Skapa konto
med ryggås, för där ska också vara öppet till nock och då blir det samma stil som det gamla.
Det blir ju några av de gamla takstolarna som ska kapas där tillbygget ska på.
Jag antar att man förbinder dem med en balk i "ränndalen". Frågan är vad man gör med de gamla hanbjälkarna. Kommer de behövas för konstruktionens stabilitet? Kan man ta bort dem, eller behöver man sätta en kraftigare balk längst ner på den första nya takstolen som sitter i liv med gamla husväggen, som man fäster in de gamla hanbjälkarna i.
Någon som har erfarenheter av nått liknande.
Även intresserad av andra ideer om konstruktionen...
Ta hjälp av en konstruktör. Detta är ju inget som en hemmabyggare skall hålla på med. Du måste bära av befintliga takstolar med ett par kraftiga limträbalkar eller stål. Ta hjälp av någon duktig takstolskonstruktör i närheten så fixar de detta lätt.
Klicka här för att svara