Hej! Skulle behöva lite rådgivning från kunnigt folk. Vi är i konstruktionsritningsfasen med en finsk hustillverkare och nu försöker vi få till takkonstruktionen som har visat sig bli lite utmanande. För att göra det möjligt att inreda vinden men samtidigt uppfylla kraven på nockhöjden i detaljplanen så behöver vi trimma tjockleken på taket.
Vi har ett valmat tak med en takkupa. Vi kommer att lägga klickplåt från Ruukki på hela taket förutom ovanför takkupan där vi kommer lägga takpapp på grund av den låga takvinkeln. Möjligtvis lägger vi även klickplåt ovanpå takpappen men enbart för syns skull.
Som man kan se på de bifogade ritningarna så har vi med nuvarande konstruktion 275mm isolering och 84mm luftspalt. Vi har fått rekommenderat från annat håll att skippa luftspalten helt för att få mer utrymme för isolering men det säger hustillverkaren strängt nej till. I Finland är det tydligen vanligt med 100mm.
Vad anser ni angående luftspalten och finns det någon isolering som skulle passa? Vi vill ju ha kvar takhöjden på 2100mm så gott det bara går.
Nästa utmaning är att det inte går att använda den vanliga ventilerade nockplåten från Ruukki då takpappen för takkupan måste läggas tät mot nocken. Finns det några alternativ till de ventilationshuvar som är i ritningen som inte är så påtagliga? Allt som sticker upp från nocken syns så väl.
Tack på förhand!
Vi har ett valmat tak med en takkupa. Vi kommer att lägga klickplåt från Ruukki på hela taket förutom ovanför takkupan där vi kommer lägga takpapp på grund av den låga takvinkeln. Möjligtvis lägger vi även klickplåt ovanpå takpappen men enbart för syns skull.
Som man kan se på de bifogade ritningarna så har vi med nuvarande konstruktion 275mm isolering och 84mm luftspalt. Vi har fått rekommenderat från annat håll att skippa luftspalten helt för att få mer utrymme för isolering men det säger hustillverkaren strängt nej till. I Finland är det tydligen vanligt med 100mm.
Vad anser ni angående luftspalten och finns det någon isolering som skulle passa? Vi vill ju ha kvar takhöjden på 2100mm så gott det bara går.
Nästa utmaning är att det inte går att använda den vanliga ventilerade nockplåten från Ruukki då takpappen för takkupan måste läggas tät mot nocken. Finns det några alternativ till de ventilationshuvar som är i ritningen som inte är så påtagliga? Allt som sticker upp från nocken syns så väl.
Tack på förhand!
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Kan pirisolering funka istället ?
Använder bara 40% tjocklek av traitionell isolering med samma värde
Använder bara 40% tjocklek av traitionell isolering med samma värde
Tack för svar. Ja kanske, men som jag förstår det så är det bra mycket dyrare än vanlig isolering och enligt hustillverkaren så vinner man inte så mycket på tjockleken. Svårt att förstå vad som är rätt och fel som novis 
Klicka här för att svara


