3 785 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Takhuv och avloppsluftare till vittinge T11
Hej.
Någon som monterat Moniers egna takhuv och avloppsluftare för deras 2-kupiga tegelpannor? Är det relativt enkelt och känns deras lösningar bra? Dessutom har de båda modeller i plast och plåt, vilka skulle ni rekommendera där?
Någon som monterat Moniers egna takhuv och avloppsluftare för deras 2-kupiga tegelpannor? Är det relativt enkelt och känns deras lösningar bra? Dessutom har de båda modeller i plast och plåt, vilka skulle ni rekommendera där?
Hur har det gått? Jag monterade t-11 avluftare i plåt men tycker generellt att det stämmer dåligt med teglet trots att man placerat och monterat enl. anvisning. Fick kapa bort en del från panna ovanför.
Sen köpte jag system airs takfläkt för tvåkupigt men passade väldigt dåligt mot Vittinges lertegel tyvärr. Är förmodligen anpassad för betongpannor. Samma med huven för imkanalen. En universal för tvåkupigt var det. Får väl be någon plåtslagare klippa rätt den och täcka sidorna.
Sen köpte jag system airs takfläkt för tvåkupigt men passade väldigt dåligt mot Vittinges lertegel tyvärr. Är förmodligen anpassad för betongpannor. Samma med huven för imkanalen. En universal för tvåkupigt var det. Får väl be någon plåtslagare klippa rätt den och täcka sidorna.
Redigerat av moderator:
Här kan du se hur det såg ut efter vårt montage på nya Vittingepannor. Upplevde att det var helt OK passform på dessa grejer (från Monier, tillverkade av Plannja), men inte helt perfekt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rkeshus-i-1-5-plan.319851/page-8#post-3862447
https://www.byggahus.se/forum/threa...rkeshus-i-1-5-plan.319851/page-8#post-3862447
Tack. Det såg ju fint ut! Kommer du ihåg om du följde 180 mm från nederkant panna till cc håltagning? Jag får liksom inte den övre pannan att ansluta bra mot det övre vänstra hörnet om man kollar framifrån likt din bild. Där fick jag kapa bort hörnet på pannan och fylla utrymmet med silikon som du ser.D DTanner skrev:
Jag försökte följa instruktionen noga. Däremot masserade jag nog plåten i det hörnet lite med en hammare. Kan inte heller tycka att just pannorna ovanför ligger perfekt, men det blev bättre med lite korrigering.L Limträ skrev:Tack. Det såg ju fint ut! Kommer du ihåg om du följde 180 mm från nederkant panna till cc håltagning? Jag får liksom inte den övre pannan att ansluta bra mot det övre vänstra hörnet om man kollar framifrån likt din bild. Där fick jag kapa bort hörnet på pannan och fylla utrymmet med silikon som du ser.
Klicka här för att svara