När det gäller enplansvilla misstänker jag att det finns en viss höjd till taknock och kanske taklutning man ska hålla sig till för att det ska räknas som enplansvilla.

Någon som vet något om detta ???

Brukar framgå i detaljplanen för området....

För att ge ett exempel... Detaljplanen för ett område (Kronan i Luleå) framgår följande:

"För en byggnad i två våningar föreslås största takvinkel till 27 grader medan envåningsbyggnader, med byggnadshöjd på högst 4,0 meter får uppföras med högst 45 graders takvinkel. Högsta tillåtna byggnadshöjd för garage, förråd, uthus och liknande föreslås till 3,0 meter."

Med byggnadshöjd avses höjd från marken upp till nederkanten på takstolen om jag har förstått det rätt.

/Patrik

Byggnadshöjden säger dom på Katrineholms kommun är höjden från mark, längs med fasad till ovansidan på
tegelpannan. Vi har max bygghöjd 4,5 m.

Jag antar att erat hus ligger i ett detaljplanerat område. Se i så fall vad detaljplanen säger. Byggnadshöjden beräknas precis som UtanZ säger.

Om tomten lutar och/eller om huset skall ha en ovanlig form bör ni kontakta en arkitekt som hjälper er med att beräkna byggnadshöjden.

Är det någon som vet hur man räknar ut en takvinkel
tex. 6 meter brett hus
takstolen blir 1,5 meter hög vilken takvinkel ? ???

tan V=1,5/(6/2) om jag kommer ihåg rätt, (vilket jag iofs sällan gör). Om det är sadeltak.

mvh
David

Edit: Men det beror iofs också på hur långt du drar ut takfotstassarna utanför huset också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.