Vi skall sätta gipstak i ett rum i fritidshuset i helgen, efter en vattenskada. Ovanför det bef. taket finns det ett råpsontstak (50 tals hus). Huvudplanen är att sätta gipsskivorna direkt mot det, alltså utan att "regla ned" med glespanel. Jag är lite orolig att det skall finnas ojämnheter som sätter käppar i hjulet. Någon med erfarenhet?

Vi har precis gjort som du beskriver, vi såg bara till att alla skruva spikar och clips var borta innan vi börja, sen körde vi. kan inte se några problem just nu, men är inte klar med taket än så kan inte säga hur slutresultatet blir....

/RF

Vi sätter just nu 45 reglar, OSB och gips i vardagsrummet. Spacklade skarvar. Hade varit tillräckligt med gles men vi skall in med spottar också.

Jag håller på att skruva gips (12,5x1200x2400) direkt på råsponten och i de rum jag hunnit med så har det blivit bra.

Jag har gjort det samma på både vägg och i tak. Oftast inga problem om man rensar spik och annat skräp först. Ofta är det ändå bra att dra något rakt, ett långt vattenpass eller så över ytan för att se om någon planka verkar ha rest sig. En vanlig handhyvel eller en snickaryxa är bra att ta bort eventuella knölar med. Lite försiktighet vid skruvningen är också bra så man verkligen känner att skivan ligger emot.
Är det rejält ojämt men man inte ids göra något åt det så är renoveringsgips att föredra. Den är ju dels mer böjbar, men håller också mycket bättre när man skruvar om det är dåligt under.

Tackar för svaren, då verkar det som det bör gå.

Vi skall dit imorgon eftermiddag, river det skadade vävspända taket, och kollar läget. Sedan på Lördag morgon skall jag åka och handla material, men det är en tripp på 10 mil ytterligare. Så då vill man gärna vara säker på att det inte behövs glespanel också.

Jag har skruvat Huntonit skivor i några rum direkt på råspont med mycket bra resultat. Dyrare än gips med färdigt direkt.

Viktigt att kolla att underlaget sitter fast ordentligt. Gipstaket kommer att väga en del, och det är ju inte kul om taket rasar ner pga att det inte satt fast under!. Kolla att råsponten är spikad eller skruvad ordentligt. 3 tums spik är att föredra. Är det pärlspont som sitter i taket är det ännu viktigare att kompletteringsspika/skruva eftersom de oftast bara är spikad med dyckert. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.