1 406 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Takpapp direkt på råspont
Jag håller på att renovera vår lekstuga, som mer används som förråd. Ingen kommer någonsin att bo där. Det gamla taket var fallfärdigt och jag har bytt ut delar av råsponten. Ska nu lägga ny takpapp. Kan jag lägga takpapp direkt på råsponten? Vill inte lägga för mycket pengar på en enkel lekstuga. Vilken takpappa ska jag isf köpa? tacksam för svar.
Vet inte riktigt vad du syftar på men du verkar föreslå underlagspapp vilket ju ar helt tokigt.X xLnT skrev:
Det man ska lägga är förstås takpapp som håller i många många år. Ska du göra det själv tar man ju något enkelt exempelvis:
https://www.hornbach.se/p/ytpapp-mataki-sjalvtack-3-skiffergra-3-1x7m/8798880/
Man lägger först en underlagspapp och sen denna överst (som förstås tål UV ljus). Läs Matakis instruktioner för att välja rätt underlagspapp.
Ytpappen är mycket grövre och har flis på ytan som tål UV. Det är helt tätt det också, men om man riskerar skador så lägger man underlagspapp. Om vatten lyckas ta sig genom ytpappen så är chansen stor att det sen letar sig ner till hängrännan på ovansidan av underlagspappen åtminstone. Också är underlagspappen en slags skydd för ytpappen för ojämnheter och annat i råsponten.
Kan förresten tipsa om att varianten som heter kristallsvart är snygg, men flisen som ligger på ytan är sylvassa små ting som när de drösslar ner på marken är ganska obehagliga för nakna fötter. Då är skiffergråa bättre.Tomtom79 skrev:
Vet inte riktigt vad du syftar på men du verkar föreslå underlagspapp vilket ju ar helt tokigt.
Det man ska lägga är förstås takpapp som håller i många många år. Ska du göra det själv tar man ju något enkelt exempelvis:
[länk]
Man lägger först en underlagspapp och sen denna överst (som förstås tål UV ljus). Läs Matakis instruktioner för att välja rätt underlagspapp.
Ytpappen är mycket grövre och har flis på ytan som tål UV. Det är helt tätt det också, men om man riskerar skador så lägger man underlagspapp. Om vatten lyckas ta sig genom ytpappen så är chansen stor att det sen letar sig ner till hängrännan på ovansidan av underlagspappen åtminstone. Också är underlagspappen en slags skydd för ytpappen för ojämnheter och annat i råsponten.
Absolut, jag pratar om underlagspapp. Men efter att ha sett priserna på ytpapp (som jag trodde var dyrare) så finns det ingen anledning att ta den vägen.Tomtom79 skrev:
Vet inte riktigt vad du syftar på men du verkar föreslå underlagspapp vilket ju ar helt tokigt.
[länk]
Klicka här för att svara