Hej

Bygger hus med helentreprenad.
Huset levererades ogrundat då det ska laseras.

Problemet:
Råsponten på taket är vitgrundat. Det betyder att det inte blir rätt kulör när vi laserar på vitgrundat. När resten av huset är trärent.

Förslag på lösning:
Takfot/språng på långsidorna. Panel Som spikas på takstolarna.
Gavelsprången- föreslår man att man sätter panelen direkt mot råsponten.

Jag tolkar att man då inte har någon luftspalt mellan panel och råspånt. Är det ok att bygga så? Nackdelar? Fördelar?

Estetiskt:
Blir det inte snyggare om den ligger uppepå den lilla regeln intill vindskivan än innanför när man ändå ska underspika panel längsgående?

• Råsponttak och träpanel på ett nybyggt hus, med byggnadsställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
"Gavelsprången- föreslår man att man sätter panelen direkt mot råsponten." Panelen du sätter upp är ju också trä och kommer andas, så blir inget problem.

P Posselosse skrev:
"Gavelsprången- föreslår man att man sätter panelen direkt mot råsponten." Panelen du sätter upp är ju också trä och kommer andas, så blir inget problem.
Förvisso, men plankor som ligger direkt på varandra utan distans håller också fukt när fukten väl kommit dit.
Panelen ska dessutom laseras.
Jag är inte byggkunnig men rent logisk för mig skapar man en sämre förutsättning. Tex bräder på brädgården ligger också med mellanlägg. Kommer fukt dit ökar väl chanserna till snabb torkning med en luftspalt.

Chatgpt gav också svaret att panel på panel inte är att rekommendera men så tar jag AI med smula salt och önskade några olika tankar från riktiga människor med riktiga kunskaper 😇

Det var svårt att hitta byggfakta i frågan, jag lyckades iaf inte hitta rätt sökord. Men jag hittar heller ingenstans där man underspikat just gavelutsprånget där man redogör för hur man gått tillväga.

Länka gärna om det är nån som vet vart jag kan läsa vad som är sedligt och varför. 🙏

ACME
Inga konstigheter med panel mot spont. Virke spikas på virke överallt på hus.

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
P
Just på denna fråga överanalyserar du utmaningen. Målar du med plastfärg och stänger in fukten är det dåligt, men det är ju dåligt oavsett om du målar på panelen som sitter rakt på råsponten eller om du målar rakt på råsponten. I ditt fall målar du med lasyr, som inte stänger in fukt.

Med det sagt så be dem bygga med luftspalt om du vill det. Borde ju ta typ lika lång tid

Redigerat:
  • Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
P
Men jag förstår känslan av att vilja googla och få detajerade svar på alla frågor som kommer upp

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Men jag förstår känslan av att vilja googla och få detajerade svar på alla frågor som kommer upp
Tack för förståelsen 😇

Det är sån här panel som kommer sättas, så det kommer blir helt tätt. Taket är inte ventilerat i takfoten. Det sitter mögelstoppers (tror jag det kallas) i taket.

Men jag är onödigt orolig alltså? Tänker att fukt som torkar trögt ur för att det är en större yta panel mot panel i en takfot där det blir skuggigt och fukt/kondens ändå kan stanna lite än en lockpanel som ligger omlott en liten kort bit och därmed kan torka snabbare och har luftspalt bakom.

Ingen risk att ev fukt som trä som levande material tar upp som torkar trögt pga bräda mot bräda gör att lasyren släpper utan luftspalt?

Ja nu analyserar jag visst vidare igen ;)

• Vertikal träpanel med 135 mm bredd och z-profil, designad för att enkelt låta vatten rinna av fasaden. Visar en jämförelse med liknande paneltyp.
    Skapa konto
Hur stor skillnad blir det efter lasering av de obehandlade och grundmålade brädorna?

useless useless skrev:
Hur stor skillnad blir det efter lasering av de obehandlade och grundmålade brädorna?
Viktig fråga. Lösningarna som diskuteras ovan kan bli rätt fula med ojämna linjer eller massa täcklister. Hur stor roll det spelar beror på husets övriga detaljer.

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir rätt mkt ljusare får stryka minst 4 gånger. För att närma sig fasadens färg. Mörkgrått. Vilket blir jäkligt pilligt vid takfötterna då takstolarna är obehandlade och bara ska strykas 2 gånger medan råspånten behöver strykkas 4ggr. .

Eftersom vi inte målar själva och huset inte levererats med trären takfot så blir det byggaren som får stå för lösningen med underspikningen. Vi tänker att underspikat ändå blir snyggt.

Alternativet är att de får maska/täcka takstolar och alla andra ogrundande ytor de möter och måla takfot och gavelsprång minst 4 gånger. Med ett inte perfekt resultat men ett kanske good enough. 🤷‍♀️

Alltså känns underspikningen som den bästa lösningen tänkte vi.

makhno_ makhno_ skrev:
Viktig fråga. Lösningarna som diskuteras ovan kan bli rätt fula med ojämna linjer eller massa täcklister. Hur stor roll det spelar beror på husets övriga detaljer.
Alternativet är att de får maska/täcka takstolar och alla andra ogrundande ytor de möter och måla takfot och gavelsprång minst 4 gånger. Med ett inte perfekt resultat men ett kanske good enough. 🤷‍♀️

• En träbyggnad med svart tak och många fönster på en nästan ofärdig tomt, omgiven av grönska och träd.
    Skapa konto
  • En nybyggd träfasad hus med svarta takpannor och två fönster, omgiven av grönska och en container på tomten.
    Skapa konto
Hyfsat rena linjer. Skulle nog prova lasera på en bit och se hur mycket det skiljer. Ytan ligger ju i permanent skugga och utan andra element i samma plan. Kan vara svårt för ögat/hjärnan att se skillnaden?

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Hyfsat rena linjer. Skulle nog prova lasera på en bit och se hur mycket det skiljer. Ytan ligger ju i permanent skugga och utan andra element i samma plan. Kan vara svårt för ögat/hjärnan att se skillnaden?
4-5 strykningar. Har testat redan. Ytan är rillad på den vitgrundade råspånten så den ger ett lite glänsande och annan lyster. Men det blir som sagt meckigt när det är lasyr för överallt där den möter trärent så måste man isf maska och täcka för där får man inte stryka fler än 2. Varje strykning gör ju mörkare mer täckande resultat. Då blir det fläckigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.