Byggahus.se

Diverse takfrågor

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag har lite funderingar. Huset jag/vi äger har idag betongpannor som legat på sen huset byggdes, 1975. Jag tror att under pannorna ligger det endast masonitskivor åtminstone om man tittar inifrån vinden. Ska det inte vara råspont och takpapp under pannorna ? Ska man underhålla taket på nåt speciellt vis eller vara extra uppmärksam när undertaket består av masonit ??? Hur länge kan en sån där konstruktion hålla ???

Många frågor blir det. Har vi några tak-experter här forumet......

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Diverse takfrågor

Det är ingen ovanlig konstruktion som du har. Många gjorde så på den tiden och det förekommer än idag. Bara skivorna sitter med den släta sidan ut! Det du ska vara uppmärksam på är ev. läckage.

3. S
    Medlem Nivå 3

Det är en billigare konstruktion du har som pressar priset många tusenlappar. Om den är så bra som spont + papp tror jag inte men den klarar nog sitt syfte ett bra tag.

4. J
    Medlem Nivå 2

Så länge pannorna håller tätt spelar det väl ingen roll vad som finns under.

5. T
    Medlem Nivå 6

Titta på träfiberskivan (Masonite är ju ett varumärke ;) ) underifrån. Syns det mörka fläckar eller andra missfärgningar kan man misstänka att takpannorna inte håller tätt och att något måste göras.
    Ser allt däremot fräscht ut så finns det ingen anledning till oro.

6. J
    Medlem Nivå 3

Tack för alla fina tips. Ska ta mig en titt på taket ihelgen.....

Vad skulle jag ta mig till utan "byggahus.se" ;)

7. B
    Medlem Nivå 3

Funkar helt ok men den ska vara oljehärdad det fanns en särskild kvalité för undertak.
    Den har du säkert.... den håller säkert 50-75 år simma lungt..... var glad för att du inte har plåt då kanske du hade haft ett flagat tak nu.... som jag har fått på 13 år SNYFT.....
    Ingen får tro att tegeltaket är tätskiktet.... fy på er....
    även om alla pannorna är hela driver det in lite snö och vid storm blåser det in vatten....
    så det är undertaket som är tätskiktet!!!!!!! en tegelpanna kan ju gå sönder eller komma ur läge oxå.....
    Även när man har plåt är det undertaket som är det viktiga tätskiktet hemska mängder kondens bildas vissa tider..... och där kan det oxå komma in lite vatten med oflyt tex i ränndalar på våren när det ligger snö/is som dämmer....
    Fuska aldrig med det här.... sagt av en som vet....

8. T
    Medlem Nivå 6

Betongpannor håller betydligt mer tätt än tegel.

9. B
    Medlem Nivå 3

Tommy... ja om dom ligger helt rätt är oskadade och man har bra taklutning..... och att det finns rejäla luftspalter så det inte isar i tex ränndalar...och att ränndalarna är rätt kosnstuerade...
    Jag hävdar till alla jag kommer åt.... välj tegel helt suverän livslängd och billigt material som tusan..... men kosta då på råspont och bra underlagspapp.... självklistrande och som spikas med pappspik (ett helvete tummarna blir blå).
    Jag valde SSAB´s dubbelfalsad plåt... den flagar som tusan efter ca 14 år!!!!!!!!!!! inte lätt att måla om heller..... fräsch galv kommer ju i dagen...

10. T
    Medlem Nivå 6

Bertil: Naturligtvis måste förhållandena vara de rätta. Rätt material på rätt sätt på rätt plats. Har du två tak med samma förhållanden så kan jag med säkerhet säga att det är betongpannan som är "tätast".
    Kan man stå ut med att betongpannan bleknar i färgen efter några år så kan man inte påstå att tegel är billigare. Snarare dubbla priset.

Apropå galvplåt och målning... galvplåten togs fram för att ligga som den var - omålad. I ett senare läge kom någon på att "Vi målar plåten för nu är det inte mode med galvat tak längre" men det har aldrig fungerat.
    Vi målar en del tak i jobbet och får på skallen för att det flagar efter 5-10 år men hur skall vi få fast det på en plåt som inte vill ha färg på sig, ute i det fria, när inte ens tillverkare av lackerad plåt lyckas ens optimala förhållanden?! >:(

Inte ens om jag blev bjuden på materialet skulle jag lägga plåttak typ Plegel eller liknande på mitt hus med tanke på hur de hus som finns i mitt närområde ser ut.

11. B
    Medlem Nivå 3

hm jag va nog otydlig vi är jätteöverens... med tegel menar jag BETONGtaktegel!!!!!!!!!
    Det är ett så jobbigt ord.. har säger vi rödtegel om vi har ett gammaldags tak.....
    Håller med dig om plåt, galv, målning det krockar rejält... .men du som är yrkesman.....
    Ett tips få se hur du reagerar......
    Villafärg "plastfärg" duger bara i ett sammanhand och där är den riktigt bra, bleks inte så fort har bar vidhäftning..... det är på plåttak.... även galvtak bara dom stått en tio år........ men du ska blanda i rejält med amoniak i färgen.... då fäster den som sataxxxx men det visste väl du antar jag....

Tyvärr har jag knappast takstolar för plåttak fastän jag förstärkte dom vid takbytet,
    taket hade satt sig upp till 100 mm som mest..... tyvärr var fackverk inte känt och åsar som var helt ok konstruktion tidigare det blev omodernt...... istället valde man 3"5" i överramen (hur svagt som helst) och halvade dom i nock och EN smidd spik från varje håll!!!!!!!! dessutom snadtak så nån ordentlig underram saknas oxå....
    ett perfekt gånjärn.... gissa om väggarna trycks ut....
    Annars hade jag valt btgtakpannor billiga som faan och hur hållbara som helst..... efter 50 år kanske man måste byta underlagspappen.....

12. T
    Medlem Nivå 6

Betongtaktegel? Det var något nytt :)
    Betongpanna eller tegelpanna! ;)

Inte undra på att ordet blir jobbigt :-X