Tycker det ser för jävligt ut. Hängrännan ska väl vara längre ner, sen kan man sätta en fotplåt ner i rännan för att dölja bärläkten, plus fågelband ovanpå mellan plåten och pannorna.

• Gilla
spetsennn
  • Laddar…
F Fegenlasse skrev:
Däremot brukar vi sätta en täckplåt bakom ränna. Som täcker för så man inte ser strö o bärläkt.. .
Det är det som är min fråga. Anses det fackmässigt att lämna det helt öppet till strö- och bärläkt enligt mina bilder?

Enligt vad jag kan läsa mig till på bokverkets webbsida ska konstruktionen försvåra för skadedjur att ta sig in. Just nu känns det som de får en motorväg in till mitt tak.

I offerten ingår fågelband. Det är monterat. Men jag förstår inte vad det fyller för syfte om fåglar och getingar kan ta sig in 10 cm längre ner istället.

Skulle väl föredra denna variant så att läkt inte är synlig

• 67aca1504ca28dbf0bd838e7_TJB_Takfot_3.webp
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Hur sitter hängrännan egentligen, ser ut att sitta väldigt högt? Är det inte fotplåten man ser under rännan? [bild]
Figur från Träguiden.
Hängrännan sitter monterad i läkten vilket man kan göra och en extra fotplåt är monterad på råsponten så det ser ut att vara i sin ordning

S Svampe skrev:
Så istället ökar ni risken för att rännan ska dras ner när snön glider av? Det känns i min värld värre för beroende på hur huset är byggt är det inte så bara att sätta upp den igen...
Går man efter Hus-ama så är det korrekt monterat, så det är inget fel på montaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.