Är det inte läge att ta ett steg tillbaka och fundera lite... Du är inte den förste som monterar solpaneler på ett tak. Det finns självklart standardlösningar för detta. Varför skall du uppfinna en egen? Har din takläggare jobbat med solpaneler förut? Kanske är det en annan takläggare du behöver?

Srandard lösning står i första inlägget

pelle242 skrev:
Är det inte läge att ta ett steg tillbaka och fundera lite... Du är inte den förste som monterar solpaneler på ett tak. Det finns självklart standardlösningar för detta. Varför skall du uppfinna en egen? Har din takläggare jobbat med solpaneler förut? Kanske är det en annan takläggare du behöver?
Kloka ord, jag har själv försökt tänka större och hitta andra lösningar, lätt att snöa in sig.
Mot mig har jag att vi valt en takduk vilket inte är så vanligt. För tegel finns det mängder med lösningar liksom för plåt.
Takläggaren har åtminstone en genomtänkt lösning, se bild i första inlägget, samt en stos till den som han klär in det med. Enda problemet är att det kostar ganska mycket.

Just takduken gör att man får en fin och lång garanti som duktillverkaren ger om en godkänd takläggare har lagt taket. Men samtidigt är så klart detta ett problem eftersom man då måste följa deras "regler", annars gäller inte garantin.
Jag är också maniskt noga med just tak och vattenavrinning därifrån eftersom en läcka kan få katastrofala följder.

Claesk: Jag har ägnat ganska många timmar åt att leta färdiga lösningar till detta tak men går faktiskt bet varje gång. Vore mer än tacksam för någon som står lite bredvid och kan lyfta blicken högre och komma med en självklar och enkel lösning. :-)

pelle242 skrev:
http://www.welandstal.se/sv-se/pdf/montanv/montanv-ma5003.pdf

[länk]
Intressant. Jag har mailat iväg en förfrågan till takläggaren om detta är metod som de kan acceptera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.