Hej!
Jag gick i tankarna på om det kan vara värt att bygga en enklare solfångare för att få varmluft in i huset höst/vår/vinter? Jag tänker mig begagnad glasruta från återvinningen, att luft går fram och tillbaka i slingor under glaset och värms upp (svartmålat) och pumpas in i huset via en enklare fläkt. Kan några få kvadratmeter stor yta bli nog varm att luften är över 20 grader även vintertid?
Just nu har vi lite dålig luft i huset. Det fungerar, men är självdrag och vi eldar inte inomhus. Så en bonus med detta hade varit bättre luftgenomströmning i huset. T.ex. om luft från solfångaren pumpas in i källaren där det är väldigt dåligt luftutbyte just nu. Samt tanken då är att spara en liten slant på uppvärmningskostnaden.
Tänk i stil med detta:
Jag gick i tankarna på om det kan vara värt att bygga en enklare solfångare för att få varmluft in i huset höst/vår/vinter? Jag tänker mig begagnad glasruta från återvinningen, att luft går fram och tillbaka i slingor under glaset och värms upp (svartmålat) och pumpas in i huset via en enklare fläkt. Kan några få kvadratmeter stor yta bli nog varm att luften är över 20 grader även vintertid?
Just nu har vi lite dålig luft i huset. Det fungerar, men är självdrag och vi eldar inte inomhus. Så en bonus med detta hade varit bättre luftgenomströmning i huset. T.ex. om luft från solfångaren pumpas in i källaren där det är väldigt dåligt luftutbyte just nu. Samt tanken då är att spara en liten slant på uppvärmningskostnaden.
Tänk i stil med detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många som byggde för 10-20 år sedan, tänkte själv prova men kom aldrig till skott. Här borde finnas medlemmar som sitter på facit.P perlundstrom skrev:Hej!
Tänk i stil med detta:
[bild]
Beror på vad man menar med fungerar.
Lyser solen blir dom varma, är ju svårt att undvika.
Dec-Jan går väl få ut 100-200W/m2 under ideala förhållanden.
Det dubbla eller lite mer feb-mars?
Men bara när solen lyser förstås.
Så att värma en källare som kräver värme även på sommaren är nog effektivast.
Min 1.5m2 håller lillgaraget över 10C så elementet inte behöver gå när solen lyser hela vintern. Sen hänger den så den skuggas hela sommaren.
Byggdes av 90% liggande skrot, misstänker ändå att återbetalningstiden är ca +25 år.
Jag körde nätbaserad, enklast snabbast och billigast att bygga. Och tryckande fläkt eftersom jag inte ville ha fläkten i värmen, sen tar den inte utomhusluft utan värmer inneluft.
Min 1.5m2 håller lillgaraget över 10C så elementet inte behöver gå när solen lyser hela vintern. Sen hänger den så den skuggas hela sommaren.
Byggdes av 90% liggande skrot, misstänker ändå att återbetalningstiden är ca +25 år.
Jag körde nätbaserad, enklast snabbast och billigast att bygga. Och tryckande fläkt eftersom jag inte ville ha fläkten i värmen, sen tar den inte utomhusluft utan värmer inneluft.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja att ta inomhusluft och värma kanske är det man borde köra på. Då bör det åtminstone kunna ge en del tycker jag.O [old rusty] skrev:Beror på vad man menar med fungerar.
Med 100-200 W/kvm och säg 3 kvm, då är det omkring 500W man bör kunna få ut när det är soligt och fint. Säg att det är soligt 5 timmar en vinterdag, då är det 2,5 kWh till uppvärmning vilket kostar omkring 5 kr eller ofta mer också med skatt och allt inräkat.
Om det är soligt varannan dag och det då sparar ca 15 dagar/mån * 5 kr = ca 75 kr/mån kanske under 8 månaders tid när det är kallt och uppvärmningen behövs så ger det 600 kr/år.
Det blev inte mycket sparat där. Ger det så lite?
Däremot skulle det vara bra om luften rörs runt mer här i huset pga dålig ventilation och bygger jag mest av delar jag har eller kan hämta gratis på återvinningen så spar man ändå in en liten slant och får lite bättre rörelse av luften i huset. Jag kanske testar detta till sommaren så att jag har det redo inför kylan till hösten
Garaget är kallt, fristående byggnad, inga element. Jag skulle kunna testa anläggningen där först och se hur bra det fungerar.
Jag byggde en sådan för många år sedan på garageväggen. Cirka 200x110 cm. Kanalplast och innanför den sitter en mattsvart takplåt horisontellt på distanser så att luft passerar på båda sidor om den. En datafläkt och en billig solcellspanel som drivning. Blåste mest hela tiden när det var lite ljust. Nöjd och glad. Såg det som en lite piffigare ventilation.
Men sedan byggde kompisen en på sitt garage också. Och satte en Shelly med tempgivare som styrning. Va fasen, då blev ju jag tvungen att uppdatera!
Så nu sitter det en kanalfläkt från Amazon (14 w) och en Shelly som styr. Och helt plötsligt får jag ju lite mätvärden också. Nu ligger garaget lite mörkt men i förra veckan var det ett par riktigt fina dagar och solen kom åt ett par timmar på eftermiddagen. -5 grader ute, 42 grader in. Funkar med andra ord över förväntan skulle jag säga.
Men sedan byggde kompisen en på sitt garage också. Och satte en Shelly med tempgivare som styrning. Va fasen, då blev ju jag tvungen att uppdatera!
Så nu sitter det en kanalfläkt från Amazon (14 w) och en Shelly som styr. Och helt plötsligt får jag ju lite mätvärden också. Nu ligger garaget lite mörkt men i förra veckan var det ett par riktigt fina dagar och solen kom åt ett par timmar på eftermiddagen. -5 grader ute, 42 grader in. Funkar med andra ord över förväntan skulle jag säga.
Det låter lovande! Jag kan absolut lägga någon enstaka tusenlapp på projektet och kan man få luft att värmas dryga 40 grader verkar det vara värt det. Elen är så dyr nu så kanske att man kan spara lite mer till och med än i mitt enklare räkneexempel här ovanför. Samt att det känns bra att kunna använda solenergin mer och att få lite bättre fart på luften inomhus.Guzzi skrev:
Jag byggde en sådan för många år sedan på garageväggen. Cirka 200x110 cm. Kanalplast och innanför den sitter en mattsvart takplåt horisontellt på distanser så att luft passerar på båda sidor om den. En datafläkt och en billig solcellspanel som drivning. Blåste mest hela tiden när det var lite ljust. Nöjd och glad. Såg det som en lite piffigare ventilation.
Ja, du ska nog snarast se det som en bra ventilation och värmen luften innehåller som en bonus.P perlundstrom skrev:Det låter lovande! Jag kan absolut lägga någon enstaka tusenlapp på projektet och kan man få luft att värmas dryga 40 grader verkar det vara värt det. Elen är så dyr nu så kanske att man kan spara lite mer till och med än i mitt enklare räkneexempel här ovanför. Samt att det känns bra att kunna använda solenergin mer och att få lite bättre fart på luften inomhus.
Just det, ska tillägga en detalj. Eftersom den är 2 meter bred, luftintag i botten och kanal in till garaget i toppen så sitter det en liten regel horisontellt mitt i solfångaren bara för att tvinga luften att gå ut mot sidorna. Det där får man ju anpassa utifrån hur man bygger den. Men man måste ju tänka flöde och att luften alltid tar den enklaste vägen.
På vintern, absolut.P perlundstrom skrev:
Utan flöde ger inte siffrorna så mycket.Guzzi skrev:
En "standardsiffra" för en 14W fläkt är väl kring 100m3/h, men då skulle din värmare ge ca 1500W eller 750W/m2, vilket låter helt orimligt i januari.
Så ditt flöde ligger antagligen kring 20m3/h, knappt.
Nej, så mycket tror jag inte det är. Det är ganska ointressant vad fläkten flödar, för jag tror att det största motståndet sitter i intaget till solfångaren. Men först hade jag en kanalfläkt från Biltema - helt värdelös. Fick köra med rök för att se att den blåste något alls. Den här andra, ytterst simpel historia den också i ett 100 mm-rör, känner man trots allt med handen att det är ett tydligt luftflöde. Men ska jag göra en högst oprofessionell gissning så kanske det är halva den effekten du nämner. Men det är som sagt ren killgissning.O [old rusty] skrev:
Jag var mest fascinerad över att den pillade iväg upp så pass som den gjorde vid fem minusgrader. Jag hade kanske förväntat mig +10 grader eller så under kontinuerlig drift. Men det kanske säger mer om mig än om solfångaren 😬
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
En fråga, hur kör du styrningen med Shelly? Jag tänker att man vill att den ska köra igång när det är nog mycket solljus ute för att luften ska få en del värme av solen. Alternativt om man inte kopplar fläkten till ett eluttag utan kör på en billig solpanel som kanske producerar max 20W och då bara ger nog för att fläkten ska köras igång när det är rätt soligt ute?Guzzi skrev:
En Shelly + Expandermodul + Tempsensor som sitter i inloppet genom väggen. Jag har ställt den på att starta när det är +15 grader.P perlundstrom skrev:En fråga, hur kör du styrningen med Shelly? Jag tänker att man vill att den ska köra igång när det är nog mycket solljus ute för att luften ska få en del värme av solen. Alternativt om man inte kopplar fläkten till ett eluttag utan kör på en billig solpanel som kanske producerar max 20W och då bara ger nog för att fläkten ska köras igång när det är rätt soligt ute?
Den andra varianten hade jag tidigare. Solfångare + en 12-voltsfläkt. Automatiskt styrning på det viset. Kan inte bli enklare. Men när kompisen gjorde en så snygg installation på sin panel så var det ju bara att hänga på utmaningen 😆
Har bättre flöde med nuvarande lösning.
Haha ja det går inte att vara sämre än kompisen. Jag börjar nog som du gjorde först, med solfångare och 12V fläkt så slipper jag koppla in el och kan testa lite så till en början.Guzzi skrev:
En Shelly + Expandermodul + Tempsensor som sitter i inloppet genom väggen. Jag har ställt den på att starta när det är +15 grader.
Den andra varianten hade jag tidigare. Solfångare + en 12-voltsfläkt. Automatiskt styrning på det viset. Kan inte bli enklare. Men när kompisen gjorde en så snygg installation på sin panel så var det ju bara att hänga på utmaningen 😆
Har bättre flöde med nuvarande lösning.
I ett tidigare hus hade jag svart lockpanel, gjorde en låda under panelen där det fanns ett ventilationshål in i krypgrunden, satte en fläkt och termostat i lådan och skruvade upp ett stort fönster (glasruta med ram) direkt på väggen. Luft sögs in i toppen passerade den svarta panelen och blåstes in i källaren. På sommaren tog jag bort glaset. Väldigt enkel konstruktion
Bra tanke, här har vi ljus färg på huset. Annars hade det varit en väldigt smidig konstruktion att göra på det viset.P Plutus skrev:I ett tidigare hus hade jag svart lockpanel, gjorde en låda under panelen där det fanns ett ventilationshål in i krypgrunden, satte en fläkt och termostat i lådan och skruvade upp ett stort fönster (glasruta med ram) direkt på väggen. Luft sögs in i toppen passerade den svarta panelen och blåstes in i källaren. På sommaren tog jag bort glaset. Väldigt enkel konstruktion