Jag har just upptäckt att det är fel på mitt tak. Takpannorna närmast nock ligger för långt ner. Jag antar att det INTE är ett dolt fel men vad säger experterna här på Byggahus? Se bilderna - hur gör man bäst för att åtgärda felen?

• Närbild av takpannor med mossa och korrigeringar nära nocken, uppvisande ett installationsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med felplacerade pannor vid nocken och skadad tätning.
    Skapa konto
  • Närbild av takpannor med felaktig placering nära nocken, med synliga skador och smuts på ytan.
    Skapa konto
  • Takpannor vid nocken som sitter för lågt, med synliga skador och ett borrhål, del av diskussion om takproblem på byggforum.
    Skapa konto
  • Takpannor nära nock som ligger för lågt, visar potentiellt fel i takläggningen.
    Skapa konto
  • Takpannor närmast nock lagda för långt ner med synlig vågig tätning ovanpå, små skador och rostfläckar kan också ses.
    Skapa konto
J
N NovisenFrånGötet skrev:
Jag har just upptäckt att det är fel på mitt tak. Takpannorna närmast nock ligger för långt ner. Jag antar att det INTE är ett dolt fel men vad säger experterna här på Byggahus? Se bilderna - hur gör man bäst för att åtgärda felen?
Det tråkiga svaret är att du behöver läkta om taket så att den sista takpannan kommer högre upp så att nockpannan ska fungera som den ska..
Dolt fel är det inte..

• Gilla
Stefan Allemyr och 1 till
  • Laddar…
Du skulle ju kunna byta nockpannorna mot en bredare nockplåt.

• Gilla
NovisenFrånGötet
  • Laddar…
Det är inte dolt fel, men fel i utförandet. Om det är gjort av en firma i modern tid så borde det finnas en chans att reklamera jobbet?

useless useless skrev:
Det är inte dolt fel, men fel i utförandet. Om det är gjort av en firma i modern tid så borde det finnas en chans att reklamera jobbet?
Modern tid = ?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det år diverse lavar som växer på nockpannorna, så huruvida det är gjort i modern tid beror på definitionen. Det tar ju några år innan det blir dylik biologisk mångfald på betongpannor. Så frågan är hur stort problemet är? Hur ser nocken ut på insidan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.