1 417 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Takbyte
Hej!
Jag har ett hus som är byggt 1986 och vill fixa till taket. Takets konstruktion är masonit / läkt och takpannor. Jag har inte haft något problem med läckage och masonitskivorna ser fina ut från vinden förutom ett fuktställe. Min fråge är om jag kan kommer undan att bara byta takpannorna så länge som läkten och masoniten ser fint ut ovanifrån?
Det andra alternativt är att riva bort allting och lägger råspont, papp, nya läkt och takpannor men detta kommer innebära mycket mer jobb.
Är det någon som har synpunkter över detta?
Tack för svaren.
Jag har ett hus som är byggt 1986 och vill fixa till taket. Takets konstruktion är masonit / läkt och takpannor. Jag har inte haft något problem med läckage och masonitskivorna ser fina ut från vinden förutom ett fuktställe. Min fråge är om jag kan kommer undan att bara byta takpannorna så länge som läkten och masoniten ser fint ut ovanifrån?
Det andra alternativt är att riva bort allting och lägger råspont, papp, nya läkt och takpannor men detta kommer innebära mycket mer jobb.
Är det någon som har synpunkter över detta?
Tack för svaren.
Vad är det du vill fixa?
Det låter inte som att du har problem med fukt eller läckage så vad behöver åtgärdas?
Är det tegelplattorna som börjar gå sönder/vittra bort?
Vi fick rådet av vår besiktningsman när vi flyttade in att så länge trä och allt under pannorna ser bra ut finns ingen anledning att fixa i onödan. Han rekommenderade regelbundna kontroller av kattvindar och liknande, men så länge allt höll tätt fanns inget behov att kasta pengar på taket bara för att i hans mening.
Vi kollar på att fräscha upp pannorna med målning så att de inte vittrar bort någon gång i nära framtid, men det är väl egentligen även för att det bara ser bättre ut med fräsch färg på taket. Så ingenting som hamnar högt på priolistan precis.
Det låter inte som att du har problem med fukt eller läckage så vad behöver åtgärdas?
Är det tegelplattorna som börjar gå sönder/vittra bort?
Vi fick rådet av vår besiktningsman när vi flyttade in att så länge trä och allt under pannorna ser bra ut finns ingen anledning att fixa i onödan. Han rekommenderade regelbundna kontroller av kattvindar och liknande, men så länge allt höll tätt fanns inget behov att kasta pengar på taket bara för att i hans mening.
Vi kollar på att fräscha upp pannorna med målning så att de inte vittrar bort någon gång i nära framtid, men det är väl egentligen även för att det bara ser bättre ut med fräsch färg på taket. Så ingenting som hamnar högt på priolistan precis.
A Afterquake skrev:Vad är det du vill fixa?
Det låter inte som att du har problem med fukt eller läckage så vad behöver åtgärdas?
Är det tegelplattorna som börjar gå sönder/vittra bort?
Vi fick rådet av vår besiktningsman när vi flyttade in att så länge trä och allt under pannorna ser bra ut finns ingen anledning att fixa i onödan. Han rekommenderade regelbundna kontroller av kattvindar och liknande, men så länge allt höll tätt fanns inget behov att kasta pengar på taket bara för att i hans mening.
Vi kollar på att fräscha upp pannorna med målning så att de inte vittrar bort någon gång i nära framtid, men det är väl egentligen även för att det bara ser bättre ut med fräsch färg på taket. Så ingenting som hamnar högt på priolistan precis.
Det jag vill åtgärda är egentligen husets utseende och byta de gamla slitna pannorna mot nyare ljusgråa pannor.
har också funderat på målning men då hade jag behövt behålla den svarta färgen
Nej herregud! Åldersbeständig plast, dvs. ångspärr, sätter du i ytterväggar och tak till vind, inte i yttertaket.S sjukgymnast1983 skrev:
Och det är egentligen inte "plast" som används utan "takduk" eller "underlagsduk".
Här är ett exempel på en diffusionsöppen underlagsduk
https://www.byggmax.se/difftak-175-bison-p6303028
Ok tack då är jag med. Då kan jag plocka bort gamla läkten och lägga en sån duk över masoniten sedan ny läkt och takpannor. Tänker jag rätt?G Greger_08 skrev:
Jag är ingen takexpert men förstår inte riktigt varför både masoniten och underlagsduken ska användas? I nya hus sätter man ju bara upp duk. Jag antar att din vind inte är uppvärmd?S sjukgymnast1983 skrev:
Nej vinden är inte uppvärmd. Tak konstruktionen i nuläget är enbart masonit skivor och läkt sedan pannor. Att lägger en duk över masoniten kan väl inte vara fel? Men å andra sidan borde masoniten vara vattenavvisande så länge som skicket är ok.K kniv skrev:
Är som sagt ingen expert men ett rimligt antagande är ändå att masoniten är tänkt att ha samma syfte som underlagsduk. Blir därför tårta på tårta och kan således göra att dess inbördes funktion inte blir "lika bra".S sjukgymnast1983 skrev:
Klicka här för att svara