Menar du för ströläkten?
Det är ju inte många som går igenom då, det är ju bara några enstaka för att fästa upp dom som ligger mellan takstolarna med. Bärläktens spik kommer ju i princip knappt gå igenom.
Det är ju inte många som går igenom då, det är ju bara några enstaka för att fästa upp dom som ligger mellan takstolarna med. Bärläktens spik kommer ju i princip knappt gå igenom.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Dexter: Nja...det låter osannolikt. Ta bild och lägg upp så blir det lättare att prata om det 
Har själv precis blivit klar med ett takbyte, Nu har jag 600 mellan, men det kommer ju en ströläkt i mellan. Men hur som helst så går det spikar igenom, och det är inga problem. Om det stör dig så får du ju böja dom på vinden.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ok...hmmm. Jag är inte hus- eller takspecialist, men jag har aldrig sett någonting sådant. Ni hade väl en besiktningsman med innan ni köpte huset? Inga kommentarer eller namn på konstruktionstypen från honom/henne?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är inte så att det är stående panel så att takstolarna är iklädda och ligger mellan panel på insidan och råspont?
Jag tycker det ser ut som att det är en timmrad kåk och att de ställt råsponten upp istället för att regla upp och lägga den ner. Alltså att han har en stock i nock och en halvvägs ner råsponten är spikad i.
Klicka här för att svara

