Hjälp mig förstå detta snälla. Jag har ett hus byggt 1980 med betongpannor. Har senaste åren fått börja laga takpappen där t.ex. läckage uppstått via nån spik eller dylikt. Alla jag pratat med(inkl. Hantverkare då) diskuterar bara plåten eller pannornas livslängd. Min tanke är, vem fan bryr sig om plåten eller pannorna då takpappen har en livslängd som är kortare än alla typer av tak? Eller har jag totalt missat nåt? Pannor eller plåt är mer ett estetiskt val eller? I mitt fall t.ex. tror jag att mina betongpannor är det absolut inget fel på men pappen däremot är fan slut. Ni får mer än gärna rätta mig i denna fråga om jag har fel?

Jag har inget svar, men har funderat på exakt samma sak! Jag har eternitpannor som de flesta är eniga om ska hålla "för evigt", men som du säger vad hjälper det om pappen under tar slut efter 40 år?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har inget svar, men har funderat på exakt samma sak! Jag har eternitpannor som de flesta är eniga om ska hålla "för evigt", men som du säger vad hjälper det om pappen under tar slut efter 40 år?
Då lyfter man på pannorna och byter pappen under. Fick göra det på min kåk från -65, ny papp men samma gamla tak.

tttomten tttomten skrev:
Då lyfter man på pannorna och byter pappen under. Fick göra det på min kåk från -65, ny papp men samma gamla tak.
"Lyfter"? Det är stora plattor som är spikade med flera spik/platta. Jag bedömer att det skulle vara omöjligt att få ner alla 190 kvm sköra eternitplattor oskadda och sedan upp igen. Nä, gör vi nåt byter vi hela klabbet.

Absolut är det ett alternativ men jag har pratat med två takläggare som båda hävdar att det sällan är värt då det tar sån ofantlig tid istället. Kostnadsmässigt skulle det bli ungefär samma som att byta pannor/plåt jämfört med att först demontera befintligt tak för att sedan montera det igen.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
"Lyfter"? Det är stora plattor som är spikade med flera spik/platta. Jag bedömer att det skulle vara omöjligt att få ner alla 190 kvm sköra eternitplattor oskadda och sedan upp igen. Nä, gör vi nåt byter vi hela klabbet.
Ja men är dom sköra så är dom också dags att byta. Och då är ju papp/plattor anpassade för varandra i livslängd.

Och i så fall förstår jag inte ditt tidigare inlägg med längre livslängd på pappen...eller vad missar jag?

R roband915 skrev:
Absolut är det ett alternativ men jag har pratat med två takläggare som båda hävdar att det sällan är värt då det tar sån ofantlig tid istället. Kostnadsmässigt skulle det bli ungefär samma som att byta pannor/plåt jämfört med att först demontera befintligt tak för att sedan montera det igen.
(y)Jag gjorde jobbet själv och då blir det självklart annorlunda.

tttomten tttomten skrev:
Ja men är dom sköra så är dom också dags att byta. Och då är ju papp/plattor anpassade för varandra i livslängd.

Och i så fall förstår jag inte ditt tidigare inlägg med längre livslängd på pappen...eller vad missar jag?
Haha, nä jag vet inte om just mina plattor är sköra men jag trodde att eternitplattor generellt var ganska svårhanterliga. Men jag är inte takläggare, jag vet inte.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Om man tror att eternit på riktigt betyder att plattorna ska hålla i en evighet pga produktnamnet få man väl kontakta tillverkaren och reklamera. :)

För övrigt är takpappen själva barriären mot vatten medan pannorna fungerar som "miljöskydd" för att pappen ska hålla längre.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man tror att eternit på riktigt betyder att plattorna ska hålla i en evighet pga produktnamnet få man väl kontakta tillverkaren och reklamera. :)

För övrigt är takpappen själva barriären mot vatten medan pannorna fungerar som "miljöskydd" för att pappen ska hålla längre.
Syftade du på mig? Isåfall kan jag svara att jag givetvis förstår att de inte håller för evigt, så dum är inte ens jag.

R roband915 skrev:
Skulle tro att underlagsduk har längre livslängd än vanlig papp.
Mataki vågar ge 30års garanti på sin, vet inte om det finns någon annan tillverkare med längre garantier.
https://mataki.se/underlagstackning/underlagsduk/5038001-underlagsduk-haloten-380-30x1-m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.