E Er Ar skrev:
@pacman42 det lät som att du hade koll.
Svårt att svara på frågan om hur det skall sättas fast utan att titta på plats. Men om du lyfter pannorna där skadan finns så bör du se hur det är gjort innan. Jag mistänker att de räknat med att det skall klämmas fast av läkten och spiken, men att detta inte räckt till. Det ser ju ut som att det bara är slarvigt fastsatt i skarvarna och att det därför glidit isär. Du kanske inte ens behöver något mer material, förutom tejp då...

Sedan rekommenderar jag att du tejpar skarvarna med en för materialet lämplig tejp som inte åldras.

Tejpa förresten sedan ovanpå de klammer som används (eller vad det nu blir). Jag hade nog valt att skjuta fast duken med rostfria häftklammer.

Det svåra här är att skarvarna hamnar under läkten så du måste nog lyfta lite på den också. Det ger sig nog vad du behöver göra när du lyft på takpannorna.

K
E Er Ar skrev:
Hur ska underlagstaket sättas tillbaka där det lossnat? Ska det spikas/häftas eller klämmas fast mot takstolarna?
Sätt fast det på enklast möjliga sätt. Kan du lyfta på pannorna och göra det utifrån - toppen! Annars gör bästa möjliga inifrån, säkerligen mycket bättre än att ha det som det är nu

Nja, man vill inte att det skall kunna rinna in någonstans. Det måste bli dropptätt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det där kräver några timmars arbete för att fixa.
Tänker inte gå in i detalj då bättre kunskap redan dryftats.
På det hela ser det jättebra ut och låt inte dessa småsaker hindra köp om ni är sugna, men försök pruta förståss :cool:

Lycka till.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.