T Titagurgi skrev:
Vem har råd att betala dessa priser de kommande åren med räntor på 4%?
Jag kan medge att jag gärna betalat mindre, men dessa priser verkar vara i linje med hur det ser ut idag. Priserna bör gå ner lite på sikt baserat på något lägre efterfrågan och lägre materialpriser, men takarbeten är ju inte en lyxrenovering utan fortfarande något som måste göras och gärna av företag med historisk stabilitet.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Enligt monteringsanvisningen.

Men hur gör du när man lägger Planjatak med några ränndalar?
Sågar upp sponten och viker ned typ tätskiktet? Förmodligen inte så djupt att du kommer ned i takstolarna?
Varför skulle man såga upp råsponten för att kunna montera en ränndal?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nåt liknande.

Ville lägga nytt Planjatak ovanpå mitt gamla täta Shingeltak. 128 kvm boyta plus vidbyggt garage . D v s med ströläkt, bärläkt och allt plåtarbete.

Kollade priset med några firmor.
250-300 000 kr.

Pensionär, med lite tid till övers.

Så jag köpte allt material inkl hängrännor och skruv. Det gick på strax under 100 000 kr.

Aldrig haft så hög månadslön:rofl:
Gjorde jobbet själv den sena våren. Tog dryga två månader i lugnt tempo.
Ordentligt med raster.

Blev därefter semester resten av året.
Vad kostade två månadshyror byggställning?
 
Eget arbete betalar sig bäst.
Mitt tak lade jag på mindre än två månader, typ en semester för vanligt arbetande.

Tog hjälp ca 25 timmar av en pensionerad snickare, för att lägga läkten på rätt sätt.
Kallade in sambon, så hon fick hjälpa mig lyfta upp de långa plåtarna.

Plåtarbeten runt skorsten mm fixade en firma efter mina ritningar.

Köpte en begagnad Hakiställning, som jag nu sålt hälften av. Resten ska jag ha vid kommande målning mm.

Tummen mitt i handen, har flyttat till sin rätta plats.

Köp allt material av en kunnig byggsäljare. Allt hemkört på plats.
Alla skruv, läkt, plåtare o s v.

Då får du bättre pris än köpa via byggfirma... De lägger på skapligt som inkomst.

Anlita en enda driven snickare.

Rotavdrag på plåtarbeten vid firman.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Köp en begagnad ställning i stället för hyra.
Haki är bra och enkel att bygga. Kolla bara, så att det är en ca 15 cm lång tapp på de tre meters ståndarnas överände, som passar i ett hål på nästa du ev skarvar i på höjden. Dessa är säkrare just vid byggandet.

Burtonställning är perfekt om man ska bygga vinklar o s v.

Byggt ställning professionellt i tvår år.

Köper du beg ställning ska den vara uppmonterad, så du ser att alla delar är med. Mycket dyrt att köpa sånt som fattas.

I mitt fall blev det 15 meter långt och 3 meter högt, med fallskydd. Praktisk när man lägger tak, att bygga efter hela långsidan.
Sparade 1.2 x 6 meters längd, höjd 3 m, som då kan byggas till 1.2 x 3 meter längd, höjd 6 meter för kommande målning o annat jobb på huset.

Gav 15000 kr, sålde den ena hälften för 8000 kr.

At hyra 2 månader blir troligen lika dyrt. Inte aktuellt för mig..

En bredare ställning behöver du inte fästa i vägg, typ 1.2 meters bred Haki.
Burton byggs oftast 3 plank breda, kan behöva stöttning i sidled. eller fästning i byggnad.

Snedrör för stabilisering av ställning används alltid på typerna ovan.

Provbelasta alla ställningsplank.
Kolla planken, så det inte sitter dubbelkvistar intill varandra eller i bredd. För där går planken oftast av.
Lägga alltid minst tre i bredd i ställningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatören_Österlen och 1 till
  • Laddar…
De va värst vad gubbsen tjänar pengar.
Typ 100 000 kr efter skatt i månaden.

Ta tjänstledigt om du tjänar som en vanlig lönedräng. Så går du plus.
 
S sepani skrev:
Låter bra. Har dessvärre inte tiden så måste ha hjälp med läggningen. Men varför har du bärläkt o ströläkt under ett Plannja? det lägger man väl direkt på sponten? med en duk emellan...?
De flesta plåtfabrikat rekommenderar att man monterar på läkt, men ofta går det bra att lägga direkt på pappen.
Man bör dock ha värmeväxling och luftning i beaktande. Men har man haft shingeltak sen innan så borde det inte vara något problem att skippa läkten.

Att lägga plåtprofil eller betongpannor borde inte kosta så mycket mer än 1000kr per kvadratmeter + moms. Men har firmorna redan fulltecknat så tar de givetvis mer betalt.
 
Vi är inne på ett betongtak alternativ tegel och har ca 180 m2. Finns en snygg panna i tegel som heter Benders Piano. Det låter som man skulle kunna få ett byte för 250 - 300 tusen och det är ungefär vad vi tänkt i vår budget....
 
Redigerat:
Tommty
takläggare som byter tak just. Lite mindre hus (100m2), ~150m2 tak.

Byte av allt förutom råsponten som var i bra skicka. Nya betongpannor.

Offerten vi skrev på landade på 190k efter ROT. Sen får vi se vad slutfakturan landar på..
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
takläggare som byter tak just. Lite mindre hus (100m2), ~150m2 tak.

Byte av allt förutom råsponten som var i bra skicka. Nya betongpannor.

Offerten vi skrev på landade på 190k efter ROT. Sen får vi se vad slutfakturan landar på..
Är det inklusive plåtarbeten? Och Rännor o rör?
 
Tommty
S sepani skrev:
Är det inklusive plåtarbeten? Och Rännor o rör?
Ja, det blir komplett. Skorstenen kommer vi inte att klä in, utan endast beslag
Nya hängrännor och rör
beslag + underbeslag skorsten
fotplåt
vindskivsplåt
ventilationshuv för köksventilation
avloppsstos

Utöver det blir det nya vindskivor, trekantslister, bärlektsteg och snörasskydd vid Entrén
 
Har frågat ett par firmor till efter offerter....och är typ en månads väntetid för hembesök...kan det vara rusning efter solceller (och därmed takbyte) fortfarande...? Hur som helst ingen panik, takbytet bör ju hur som helst vänta till lite längre fram på året...
 
S sepani skrev:
Har frågat ett par firmor till efter offerter....och är typ en månads väntetid för hembesök...kan det vara rusning efter solceller (och därmed takbyte) fortfarande...? Hur som helst ingen panik, takbytet bör ju hur som helst vänta till lite längre fram på året...
Hos oss i norra Halland har jag nu tagit in fyra offerter. Alla firmor vi kontaktade kom inom en vecka på besök, vi tar även in för solceller samtidigt. Samtliga säger att tid för start kan ske inom 6-8v från skrivet avtal. Om tidsspannet är normalt eller ej vet jag inte, men får även uppfattningen att fler är försiktiga med dyra utgifter som takbyten nu.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Tommty
S sepani skrev:
Har frågat ett par firmor till efter offerter....och är typ en månads väntetid för hembesök...kan det vara rusning efter solceller (och därmed takbyte) fortfarande...? Hur som helst ingen panik, takbytet bör ju hur som helst vänta till lite längre fram på året...
Lite märkligt att hembesöken tar så lång tid....brukar vara snabba att få en offert signerad. Att det sen kan ta tid för att få det gjort är en annan sak. Vi skrev på offerten i september med firman vi valde för både solceller och takbyte trots att vi fick vänta längre. Några andra kunde göra det i November förra året.

Solceller är bristvara för många så det har en påverkan. Sen är det hög efterfrågan.

Rimligtvis borde ditt tak hamna runt 200-250k om inte skåne har en egen timtaxa.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag får nog kolla med ett par firmor till…jag tycker nog oxo att det verkar konstigt om alla skulle vara så uppbokade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.