4 547 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Takbyte från eternit till plåt
Hej
ska byta tak snart senare i sommar från det gamla eterntitaket till pannplåt
Ska göra det mesta jobbet själv med vänner då jag tycker det känns onödigt att lejja bort på ett enplanshus.
Har varit och bett om offert från några byggvaruhus på takplåt.
Mest kollat på kami terraplegel, plusplegel, plegel eller Plannja Royal. B
bygghandlarna skulle även lämna offert på Lindab och Ruuki nån som har några erfarenheter av dessa takplåtar?
det är 1 kupig pannplåt jag ska ha.
Som underlagstak ska jag ha en väv som är tramp och vattensäker ist för dagens masonit som ändå till 33% behöver bytas ut pga dropp, och rinnfläckar.
Ska väven läggas upp till nocken med en springa eller ska man "täcka över" idag är det en springa uppe i nocken mellan masoniten antar det är så pga ventilation ?
Jag har en fråga ang genomföring.
har en huv på taket som ser ut som en liten skorsten det är köksfläkten och avloppsröret som går upp där.
idag är bara rören inlindade i isolering på kallvinden som går genom ett slarvigt gjort hål i masoniten.
hur gör man där när man har väven, kanske man just på den platsen sätter en skiva med hål i eller ska man bygga en "låda" runt rören som går upp en bit i takhuven ?
som det är idag är det inte optimalt och man ser att det har runnit längst med isoleringen som är lindat runt rören när det läckte genom en panna en bit ovanför.
Kanske blev ett lite långt inlägg hoppas nån orkar svara, kommer säkert lägga till fler frågor och tänkte även uppdatera tråden när jag sätter igång med arbetet och det är klart.
ska byta tak snart senare i sommar från det gamla eterntitaket till pannplåt
Ska göra det mesta jobbet själv med vänner då jag tycker det känns onödigt att lejja bort på ett enplanshus.
Har varit och bett om offert från några byggvaruhus på takplåt.
Mest kollat på kami terraplegel, plusplegel, plegel eller Plannja Royal. B
bygghandlarna skulle även lämna offert på Lindab och Ruuki nån som har några erfarenheter av dessa takplåtar?
det är 1 kupig pannplåt jag ska ha.
Som underlagstak ska jag ha en väv som är tramp och vattensäker ist för dagens masonit som ändå till 33% behöver bytas ut pga dropp, och rinnfläckar.
Ska väven läggas upp till nocken med en springa eller ska man "täcka över" idag är det en springa uppe i nocken mellan masoniten antar det är så pga ventilation ?
Jag har en fråga ang genomföring.
har en huv på taket som ser ut som en liten skorsten det är köksfläkten och avloppsröret som går upp där.
idag är bara rören inlindade i isolering på kallvinden som går genom ett slarvigt gjort hål i masoniten.
hur gör man där när man har väven, kanske man just på den platsen sätter en skiva med hål i eller ska man bygga en "låda" runt rören som går upp en bit i takhuven ?
som det är idag är det inte optimalt och man ser att det har runnit längst med isoleringen som är lindat runt rören när det läckte genom en panna en bit ovanför.
Kanske blev ett lite långt inlägg hoppas nån orkar svara, kommer säkert lägga till fler frågor och tänkte även uppdatera tråden när jag sätter igång med arbetet och det är klart.
För att vara lite petig det är nog inte pannplåt du ska lägga? Utan plåt som ser ut som tegel ? bildgoogla så ser du skillnaden.
Har bara erfarenhet av Plannja och rukki och tycker båda är bra.
Det behöver inte vara öppning i väven vid nock.
Gör snygga hål vid ventilationen och tejpa en extra väv där så det blir tätt.
Har bara erfarenhet av Plannja och rukki och tycker båda är bra.
Det behöver inte vara öppning i väven vid nock.
Gör snygga hål vid ventilationen och tejpa en extra väv där så det blir tätt.
Att bygga över eternittak har jag reflekterat över men beslutat att ta bort då jag tycker det känns bäst så.
I framtiden lär asbest hetsen knappast bli mindre och hör folk att asbest är inbyggt så blir vissa direkt obekväma särskilt okunnigt folk.
Dessutom misstänker jag en massa gosiga ligger på vissa ställen mellan plattorna och masoniten som en massa barr och bark efter det stått stora barrträd på tomten och ett och annat getingbo.
I framtiden lär asbest hetsen knappast bli mindre och hör folk att asbest är inbyggt så blir vissa direkt obekväma särskilt okunnigt folk.
Dessutom misstänker jag en massa gosiga ligger på vissa ställen mellan plattorna och masoniten som en massa barr och bark efter det stått stora barrträd på tomten och ett och annat getingbo.
Har en fråga så här några veckor innan jag sätter igång.
Hur är den lättaste metoden att sätta undertaksväven.
Den är på rulle ska man dra ut den på marken 26 meter (så långt är taket) + lite till för att få Dalarna mellan takstolarna eller ska man upp med rullen på taket och rulla ut och sätta fast eftersom på takstolarna.
Tänkte så fall ma ska göra som alt 2 att man sätter nå bräder på insidan av takstolarna så man inte riskerar tappa in rullen på vinden medans man rullar ut?
Hur har ni andra gjort som gjort detta?
Hur är den lättaste metoden att sätta undertaksväven.
Den är på rulle ska man dra ut den på marken 26 meter (så långt är taket) + lite till för att få Dalarna mellan takstolarna eller ska man upp med rullen på taket och rulla ut och sätta fast eftersom på takstolarna.
Tänkte så fall ma ska göra som alt 2 att man sätter nå bräder på insidan av takstolarna så man inte riskerar tappa in rullen på vinden medans man rullar ut?
Hur har ni andra gjort som gjort detta?
Hej,nimhed skrev:
Jag har en fråga.
Jag har en gäststuga och på dagsläget finns eternit på taket så undrar jag om kan man byta eterniten mot plåttak direkt på takstolar om det finns inte råspont och ungerpapp ?
Mvh
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Har det funkat med eternit så kommer det att funka med plåt också. Ljudnivån när det regnar blir väldigt mycket högre men det funkar.
Det som är skillnaden och som du behöver göra något åt är att det blir väldigt mycket mer kondens på insidan av ett plåttak jämfört med eternit så du behöver ta hand om det på något vis.
De vanliga varianterna är att man använder plåt med en beläggning på undersidan som minskar droppandet, eller att man lägger en plastduk under som transporterar ner fukten mot takfoten och ut det hållet.
Det finns säkert fler metoder såklart, men vattnet behöver du ta hand om på något sätt.
(ett tips när det gäller forum - istället för att svara på ett många år gammalt inlägg skapar man en ny tråd, där man om man vill ka nreferera till gamla inlägg).
Det som är skillnaden och som du behöver göra något åt är att det blir väldigt mycket mer kondens på insidan av ett plåttak jämfört med eternit så du behöver ta hand om det på något vis.
De vanliga varianterna är att man använder plåt med en beläggning på undersidan som minskar droppandet, eller att man lägger en plastduk under som transporterar ner fukten mot takfoten och ut det hållet.
Det finns säkert fler metoder såklart, men vattnet behöver du ta hand om på något sätt.
(ett tips när det gäller forum - istället för att svara på ett många år gammalt inlägg skapar man en ny tråd, där man om man vill ka nreferera till gamla inlägg).
Klicka här för att svara